Gå til innhold

Trening, kostendring og allergi: Cøliaki og Fruktoseintoleranse


Ragge

Anbefalte innlegg

Vår vestlige verden har tilsatt så mye salt, sukker, e-stoffer, mel + + + i maten vår de siste 60 årene, at folk begynner nå å bli syke av å spise det. Våre barn får i seg for mye av dette under sin oppvekst. Som voksen sliter de med mange forskjellige allergier, muskelsmerter, beinskjørhet, migrene m.m.

Hvordan kan vi stoppe de? Og hvem er "de"?

F.eks: Nå sier REMA1000 at de har tilsatt salt og vann (saltlake) i sin kyllingkjøttdeig!! Hvorfor? Jo, FORDI du bli lurt som kjøper igjen! Prior sin MUK har de alle forstått at vi ikke vil ha lengre, og da går det utover Kg pris salget.. Så saltlake er vist ok for dem og gir mer NOK per Kg enn MUK. :eek:

Kg prisen er ikke det samme hvis du veier kjøttet før og etter at den er stekt. Kjøp heller kyllingfiler og mal de opp med din kjøkkenmaskin. Det er helt forkastelig at REMA1000 gjør dette mot oss! Men de er bare en av utallige aktører som fyller sine råvarer med MUK og annet tull..De gjør vår generasjon og neste generasjon syke!

Bare se hva hvordan våre Idrettshelter har solgt seg til Red Bull. Finnes det et eneste bilde av en av de der de drikker dette...? Dems kropp forbrenner ALT med sin ekstrem trening! Drikker de en boks, så er den ute av kroppen dems etter en time eller to!

Vi vet alle at disse drikkene har blitt kult for våre teens. Men de er som gift for de som drikker 3-5 bokser per dag.. Spesielt nå som de kroppen og muskelaturen skal vokse.

Jeg syntes at mange av våre Idrettshelter viser sitt selvopptatt MEG 100% når de sier ok

For 5 år siden fikk jeg påbevist to allergier.( Cøliaki og Fruktoseintoleranse )

Etter det har jeg slitt med å legge om til korrekt kosthold pga all dritt som blir lagt til maten. Jeg var i samtale/kurs med sykehuset i Vestfold. De la frem alle ferdig produktene som var glutenfrie. De nevnte også alle e-stoffene som ikke var bra, men sa at de som bestemmer lovene ikke forstod at de med allergi ikke kan "ta ut" e-stoffer fra varene.

Først begynte jeg å kjøpe fryst glutenfritt brød/frokostblandinger. De gav meg ikke nok næring. Jeg ble friske i magen ja,tottene i tarmen kom tilbake, men var alltid slapp og sliten. ( bleik )

Så begynte kona å bake grove glutenfriebrød hjemme. Det hjalp, men forsatt kom ikke energien jeg savnet tilbake..

En vanlig dag: Frokost 2 brødskiver med skinke og osteskiver eller frokostblanding med melk, lunsj 3 brødskriver med ost, leverpostei, skinke. Middag kjøtt, potet/ris, grønnsaker og saus. kveldsmat 2 brødskiver med pålegg. Som mellom måltid ble de ofte yogurt. ( den med minst fruktose )

Legen mente at glutenfri kost burde være ok for å komme igang med trening, men jeg ble alltid "utmattet" og svimmel når jeg trente/jogget. Jeg forsøkte powerbars, de hjalp litt..men ikke nok.

De siste to årene har jeg begynt å få ledd og muskelsmerter. ( 41 år ) Jeg forstod ikke hvorfor, inntil jeg fikk lest meg opp på Aspartam! ( søtningmiddel som finnes i all lett brus ) Jeg er en tidliger stor drikker av Coca Cola og klarte å komme meg over på Pepsi og Cola Light/ Zero. Til alle mine måltider drakk jeg lett brus. Som barn drak jeg Grans brus og sukkersaft. Som ungdom drakk aldri vann, kun lett brus og nå evt glutenfritt øl. Jo mer jeg leste om bivirkningene ved å drikke så mye lett brus og aldri kun vann, så forstod jeg at kroppen min begynte å bli forgiftet..Vann renser kroppen og

Insulin motoren klarte ikke å skille ut de store mengdene med Aspartam ( 4 liter per døgn ) og kroppen er laget for å bryte ned før den fikk mer lett brus. Nedbrytningen tok da mine muskler istedet, som igjen fikk mine ledd til å verke..

Jeg har nå sluttet med lett brus og lever på "lavkarbo diett og mat laget fra bunnen av".

Det har bare gått 7 uker og kroppet begynner å våkne til liv ;) Det var enkelt for meg, fordi jeg har jo cøliaki og fruktose allergi. Da er ikke veien så tungt når potet, ris og div annet er borte.

De første 14 dagene var litt ille.. Kroppen hadde sukkersug og lett brus sug, jeg hold på å klikke! Men dette er som å slutte å røyke/snuse og kropper tar over og blir normal etter 3-4 uker.

Vi har laget en åpen FB gruppe: https://www.facebook.com/#!/groups/jamat/

Alle tips og bilder av mat finnes der. Men vi vil gjerne ha med flere. Ikke bare de som har allergi, men alle dere andre som har funnet ut ting selv! Dere bør skrive om hvordan livet ble bedre :)

1. Hva har DU fjernet fra kostholdet som gjorde deg friskere?

2. Hvilken Produsenter bruker MUK eller saltlake?

3. Hva har DU som forbruker gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har sikkert rett i mye av det du skriver, men det er veldig lett å trekke forhastede konklusjoner når du dropper mange ting på en gang.

Er du f.eks helt sikker på at det er aspartam som hadde skylda for lite energi? Måltidene du listet opp tidliggere som eksempel ser jo ut til å gi altfor lite proteiner og lite kalorier totalt og med omlegging til lavkarbo vil jeg tro du har økt proteinmengden betraktelig samtidig som du har kuttet ned på raske karbohydrater i ubalanserte måltider som skaper store blodsukkersvingninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...