Henke900 Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Hei, kort og greit åpner jeg denne tråden for de som har har fulgt, vil følge eller generelt er nysgjerrige på dette treningsprogrammet. Ønsket er å få i gang en dialog rundt dette og lignende treningsprogrammer da jeg generelt er nysgjerrig på styrketrening og ønsker å lære og forstå. Programmet er lagt opp over 10 uker eller 70 dager, hvor det kort fortalt ser slik ut: Mandag: Styrketrening på bein Tirsdag: Kardio Onsdag: Rygg og bryst Torsdag: Kardio Fredag: Skulder, triceps, biceps. Lørdag: Makstest av hang-ups, push-ups og 3 miles løping Søndag: I utgangspunktet forbeholdt resitusjon og hvile På hver øvelse kjøres det 5 sett: 15 reps, 12 reps, 10 reps, 8 reps og siste settet skal det kjøres så mange repetisjoner som mulig med samme vekt som man hadde første settet. Pausene er strikte på 45 sek. Dette blir veldig kort og lite detaljert grunnet at dette er et program som må betales for og jeg ikke vil jages for å gjengi for mye. Kort om meg: - 21 år, 193cm, 82kg - Trener 7-14 økter i uka, hvor av 3 er spesifikk styrketrening på studio - Har gått aktivt på ski i 15 år, og styrken har da ofte vært langrennsspesifikk. Dette betyr i korte trekk at det har blitt kjørt mye maks styrke (6reps) på rygg, triceps og mage, samt mye stabiliseringsstyrke på kjernemuskulatur (mage/rygg). Det har vært lite fokus på styrke med formål om økning av muskeltverrsnitt (hypertrofi) med 10-12 reps. - Kroppsidealet i mine øyne er en typisk fitnessmodells kropp; lav fettprosent (5-8%) og en velproposjonert, sterk, men ikke for stor kropp. Mine spørsmål og problemstillinger til diskusjon koker da ned til: - Har noen her fulgt dette programmet? Erfaringer? - Vil dette programmet være et godt middel for å nå drømmekroppen? - Synspunkter fra de rutinerte, urutinerte, nysgjerrige? Hvis noe er uklart er det å bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan. Håper på bra respons og at vi får til en god dialog:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/7749-tsc-heart-of-a-champion-training-and-nutrition-program/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Tror det er et program som er å anbefale for viderekomne. Store mengder trening her. Skaderisiko er alltid et moment en må ta med i beregningen når en intensiverer og utvider treningsmengdene. En annen sak er at en bør være tilnærmet like dyktig på kostholdsplanen sin, om en skal kjøre dette programmet. (Det bør en jo alltid være, men det går hånd i hånd - viderekommen trening = viderekomment kosthold.) Spesielt når siktemålet er muskeltilvekst og idealet samtidig er lav fettprosent, så stilles strenge krav til at trening og kosthold er i balanse. Når det kommer til muskeltilvekst så spørs det hvor god tid en har, hvor viktig det er å være i nærheten av "sommerkroppen" også i andre deler av året, hvor viktig det er å opprettholde en god aerob kapasitet , også videre... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/7749-tsc-heart-of-a-champion-training-and-nutrition-program/#findComment-271726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henke900 Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Tusen takk for bra og konstruktiv tilbakemelding! Skjønner det er en del uklare forhold rundt meg og mine mål for styrketreningen. Skal prøve å ta tak i de nå. Først når det gjelder treningsmengden så har jeg som nevnt satset langrenn aktivt fra tidlig alder, og trent mellom 7 og 14 økter i uka, eller 550 og 800 timer i året fra junioralder. Av denne treningen så har det vært to eller tre styrkeøkter i uka, så hovedpoenget mitt er at jeg for min egen del vil tro jeg takler treningsmengden veldig greit. Skader kan en aldri garantere seg mot, men jeg har et stort fokus på riktig utførelse og teknikk av styrkeøvelsene. Angående muskeltilvekst og nedgang i fettprosent så er det vel på dette området jeg virkelig lurer på om dette programmet er skreddersydd for mine mål. Jeg ønsker først og fremst å få den deffa fitnessmodell-kroppen ved å få ned fettprosenten, men samtidig ha en sunn og sterk kropp. Jeg ønsker ikke å bli veldig mye større, og det er her min problemstilling rundt dette programmets sett og repetisjoner kommer inn i bildet. Som nevnt i det første innlegget er det 5 sett med avtagende antall repetisjoner, men mellom 8 og 15. Etter hva jeg har erfart og lært så er dette sett og repetisjoner lagt opp for hypertrofi (muskelvekst). Men mitt spørsmål er da om de korte pausene på 45 sek mellom hvert sett opprettholder det metabolske stresset til en større grad enn ved lenger pauser mellom hvert sett, slik at styrketreningen ikke blir rent hypertrofisk? Eller er det fortsatt muskeltilvekst som tilstrebes ved et slikt antall repetisjoner, uavhengig av lengde på pauser? Håper dette ble noe klarere:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/7749-tsc-heart-of-a-champion-training-and-nutrition-program/#findComment-273214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.