Gå til innhold

Nedgang i styrke etter sykdom og fri... trenger innspill!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden, derfor puttet jeg den like gjerne her.

Uken før påskeferien tok jeg meg fri fra styrketrening ettersom jeg dro på klassetur til London. Var i konstant bevegelse hele dagen, og lå på ca. 1500kcal bestående av proteiner og grønnsaker på dagtid, og bittelitt Ben&Jerrys (heheh) til kvelds. Da jeg kom hjem var planen å begynne på med trening som vanlig, men så fikk jeg omgangssyke og ble sengeliggende en hel uke. Klarte ikke å få i meg særlig med mat, men fikk i meg noen proteinshakes og en del eplejuice (da det var det eneste jeg klarte å få ned), regner med at jeg lå rundt vedlikehold alle dagene.

Etter disse to ukene begynte jeg på'n igjen som før, med et kosthold der jeg ligger sånn cirka 500 under vedlikehold. Dette fungerte veldig greit før toukers-pausen mtp på trening, men nå ser det ut til at alt går til h******. Null energi/trykk i kroppen - tar bl.a 10kg mindre i knebøy enn til vanlig. Prøvde å få systemet i gang igjen med en dag der jeg kjørte på med mere karbohydrater og kalorier enn til vanlig, samt noen dager med vedlikehold i stedet for underskudd, likevel er det lite jeg klarer å presse kroppen til å løfte.

Noen som har tips til hvordan jeg kan få energien på topp igjen? Begynner å bli rimelig desperat :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du stiller litt strenge krav til deg og kroppen din hvis du forventer å være på samme plass etter to uker sykdom, det er ikke å anbefale å starte opp med hardtrening igjen rett etter man har så vidt rukket å bli frisk. Du burde være fornøyd med at du kan trene i det hele tatt og ikke trenger å ligge i senga, ta det rolig, styrken og energien din kommer nok tilbake etterhvert.

Du må ikke glemme at du må justere trening og kosthold etter kroppen når du blir syk og lignende, du burde aldri ligge i underskudd når du er syk blant annet. Hvis du er vant til å trene 7 ganger i uken, tren annenhver dag med det første, trente du 60-80min tidligere om dagen, tren 30-45min de første ukene til kroppen er på plass igjen. Rolig opptrapping :)

Nei, jeg forventet ikke at jeg skulle være i toppform med en gang og har kjørt relativt korte og ikke like intensive økter siden jeg kom meg opp av sengen igjen. Bekymringen ligger i at det ikke virker som det bedrer seg særlig selv halvannen uke etter, men du mener altså at jeg bør smøre meg med tålmodighet og gi det litt mer tid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det kan virke som formen ikke bedres, har selv vært der! Men den blir bedre etterhvert, og før du vet ord av det er du tilbake til hvor du var. Det er veldig forskjellig fra person til person, og hvordan syk man har vært. Men normalt sett tar det noen uker før man er 100% igjen hvis man har vært hardt nede. Så det lureste du gjør er rolig opptrapping med et tålmodig sinn :)

Oppfattet! Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...