Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger litt hjelp i forhold til kosthold. Har vært temmelig innaktiv etter en prolaps i ryggen. Har alltid trent mye, både vekter og kondis. Har nå nærmest vært stillesittende i 2 år og har "est skikkelig ut av garderoben". Trenger en skikkelig "kickstart" for å komme på sporet igjen. Motivasjonen er på plass men kroppen er "tung og råtten" så jeg trenger noen skikkelig gode tips i forhold til å gå kjapt ned i vekt slik at jeg kan komme i gang med treningen igjen. Har sett på sidene her og blitt både imponert, inspirert og motivert, men innser at jeg trenger en del hjelp i forhold til å sette opp en skikkelig meny som kan hjelpe meg igang. Er der noen som har noen gode tips og erfaringer setter jeg pris på en tilbakemelding:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/7263-et-desperat-rop-om-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg trenger litt hjelp i forhold til kosthold. Har vært temmelig innaktiv etter en prolaps i ryggen. Har alltid trent mye, både vekter og kondis. Har nå nærmest vært stillesittende i 2 år og har "est skikkelig ut av garderoben". Trenger en skikkelig "kickstart" for å komme på sporet igjen. Motivasjonen er på plass men kroppen er "tung og råtten" så jeg trenger noen skikkelig gode tips i forhold til å gå kjapt ned i vekt slik at jeg kan komme i gang med treningen igjen. Har sett på sidene her og blitt både imponert, inspirert og motivert, men innser at jeg trenger en del hjelp i forhold til å sette opp en skikkelig meny som kan hjelpe meg igang. Er der noen som har noen gode tips og erfaringer setter jeg pris på en tilbakemelding:)

Takk for tips:) Tenkte å starte der men ser at man ikke anbefaler å gå på dietten mer enn 3 uker sammenhengende. Trenger da et skikkelig opplegg etterpå slik at et vekttap ikke "skusles" bort igjen på kort tid med bakgrunn i feil kosthold.

Begynn med det mentale. Er du motivert, eller er du ikke ?

Alle her på siden kan skrive innlegg opp og side ned, men er du ikke motivert selv, hjelper det nada. :)

Er du derimot supermotivert, da kommer du deg igang selv. Spis sundt, kutt ut crap-mat og godis, tren ( hva du trener spiller liten rolle til å begynne med, bare vær aktiv )

Mitt beste tips til slutt, er lavkarbo. Kutt ut mest mulig energitett mat, spis proteiner, grønnsaker og langsomme, grove karbohydrater når du MÅ ha dette. Kjør samme opplegget HVER dag ( inkl fredag, lørdag og søndag ) første 4mnd. Svært mange ødelegger ukens resultater på helga ( som varer fra torsdag til lunch og til mandags morgen..... ) Godta at du må ofre noe, for å oppnå noe annet, og lær deg å leve med det.

Før disse basisøvelsene sitter, har det null hensikt å finpussse teknikken, er nå mitt beste tips.

Lykke til

PS - lurer du på retter med kjøtt og grønnsaker, se på matlagingsdelen av forumet her. Kjøper du vanlige norske varer som laks, kylling, biff av svin og eller storfe, samt løk, purrre, blomkål og andre helt vanlige varer fra Rema 1000, er du godt i gang. Hold igjen på gulrot, kålrot og andre svært karbohydratrike rotfrukter, men jeg tror neppe du behøver kutte de ut...

Begynn med det mentale. Er du motivert, eller er du ikke ?

Alle her på siden kan skrive innlegg opp og side ned, men er du ikke motivert selv, hjelper det nada. :)

Er du derimot supermotivert, da kommer du deg igang selv. Spis sundt, kutt ut crap-mat og godis, tren ( hva du trener spiller liten rolle til å begynne med, bare vær aktiv )

Mitt beste tips til slutt, er lavkarbo. Kutt ut mest mulig energitett mat, spis proteiner, grønnsaker og langsomme, grove karbohydrater når du MÅ ha dette. Kjør samme opplegget HVER dag ( inkl fredag, lørdag og søndag ) første 4mnd. Svært mange ødelegger ukens resultater på helga ( som varer fra torsdag til lunch og til mandags morgen..... ) Godta at du må ofre noe, for å oppnå noe annet, og lær deg å leve med det.

Før disse basisøvelsene sitter, har det null hensikt å finpussse teknikken, er nå mitt beste tips.

Lykke til

PS - lurer du på retter med kjøtt og grønnsaker, se på matlagingsdelen av forumet her. Kjøper du vanlige norske varer som laks, kylling, biff av svin og eller storfe, samt løk, purrre, blomkål og andre helt vanlige varer fra Rema 1000, er du godt i gang. Hold igjen på gulrot, kålrot og andre svært karbohydratrike rotfrukter, men jeg tror neppe du behøver kutte de ut...

Takk for innspill Espen. Tror nok det er riktig som du påpeker at mye sitter i hode i og med at jeg aldri tidligere har hatt behov for å følge spesielle dietter eller ta spesielt hensyn til kosthold for å holde vekten stabil. Det blir en ny opplevelse og ikke minst en stor utfordring, men jeg er kommet dit hen at jeg må "krype til korset" og ta tak i problemet før det vokser seg større.

Har lite greie på kosthold og blir litt fustert/forvirret av alle "diettene" når jeg søker informasjon. Satser på å bli litt klokere her på bloggen:) Har begynt å lese meg litt opp på sidene her for å sette opp alternative ukemenyer slik at jeg har noe å forholde meg til. Ellers er jeg redd at jeg fort går tilbake til gamle synder.

Da er beslutningen tatt og målet satt! Etter en gjennomgang av innholdet her på bloggen vil jeg gjennomføre PSMF dietten i 3 uker. Har i den anledning en (sikkert flere, men en åpenbar) utfordring. Jeg har ikke anldening til å lage varm lunsj på jobb. Det innebærer at dette måltidet må endres/erstattes eller forskyves. Noen som har gode tips hva jeg evnetuelt kan erstatte varm lunsj med? Noen som har erfaringer med hvordan man bør fordele måltidene utover dagen? Skjønner at dette vil være litt individuelt men håper på synspunkter. Spiser normalt frokost ca kl. 07 30 og middag ca kl. 17 00. Flott med inspill fra dere som har erfaring på området:)

Annonse

hvorfor må PSMF lunch være varm ?

Kylling, laks og karbonadedeig, smaker da like godt kaldt som varmt ? Ikke minst ettersom du har satt deg målet om å kjøre etter dette. Fyll et glass vann og TVING maten ned, sier nå jeg...... :)

Spiser middagsrester kalde til lunch fler ganger i uka jeg, siden jeg ikke gidder gå i kantina for å varme de. med nok krydder på, går glir det helt fint ned. Overstekt kalkunfilet fra i går gikk:confused: litt trått, men det gikk ( med viljestyrke og et stort glass kullsyrevann fra automaten :D

hvorfor må PSMF lunch være varm ?

Kylling, laks og karbonadedeig, smaker da like godt kaldt som varmt ? Ikke minst ettersom du har satt deg målet om å kjøre etter dette. Fyll et glass vann og TVING maten ned, sier nå jeg...... :)

Spiser middagsrester kalde til lunch fler ganger i uka jeg, siden jeg ikke gidder gå i kantina for å varme de. med nok krydder på, går glir det helt fint ned. Overstekt kalkunfilet fra i går gikk:confused: litt trått, men det gikk ( med viljestyrke og et stort glass kullsyrevann fra automaten :D

Ikke helt det svaret jeg hadde håpet på, men ser at du har et poeng:meh:

Jeg kan godt gi svaret " bare ligg på sofaen, spis ris, pasta og potetgull til du sovner så blir du slank, sterk og veltrenttrent etter en tid " men sannheten er nok litt annerledes.......

Viljestyrken må overvinne behovet for å " ha det comfortabelt " får å oppnå målene du setter deg. Det er ikke akkurat behagelig for en kar som meg på nærmere 95kg å løpe 12km på asfalt heller, men det må til og jeg har bestemt meg for å gjøre det som må til for å oppnå det jeg ønsker. Når jeg leser innlegg opp og ned her på siden om alt folk ikke klarer ( spise , trene, følge opp, whatever ) blir jeg litt oppgitt. Man kan gjerne ønske seg gode råd, men når man får rådene, må man enten følge de, eller la det være. Å be om NYE råd fordi de man har FÅTT føles " ubekvemme " blir iaf litt snålt.....

Jeg kan godt gi svaret " bare ligg på sofaen, spis ris, pasta og potetgull til du sovner så blir du slank, sterk og veltrenttrent etter en tid " men sannheten er nok litt annerledes.......

Viljestyrken må overvinne behovet for å " ha det comfortabelt " får å oppnå målene du setter deg. Det er ikke akkurat behagelig for en kar som meg på nærmere 95kg å løpe 12km på asfalt heller, men det må til og jeg har bestemt meg for å gjøre det som må til for å oppnå det jeg ønsker. Når jeg leser innlegg opp og ned her på siden om alt folk ikke klarer ( spise , trene, følge opp, whatever ) blir jeg litt oppgitt. Man kan gjerne ønske seg gode råd, men når man får rådene, må man enten følge de, eller la det være. Å be om NYE råd fordi de man har FÅTT føles " ubekvemme " blir iaf litt snålt.....

Liker ironien din:) Takker for "sparket i ræven" det var nok på sin plass. Da er innkjøpene gjort og alt er klart til en ny og bedre hverdag i morgen (med kald lunsj)

Rævsparkeren ønsker lykke til, kan melde om at 95kg rævsparker i tilnærmet fritt fall ned romeriksåsen på sin nye HardRocxs terrengsykkel nok er et interessant skue.

Neste gang skal jeg finne en vei å sykle på, ikke en steinrøys.....

Annonse

Rævsparkeren ønsker lykke til, kan melde om at 95kg rævsparker i tilnærmet fritt fall ned romeriksåsen på sin nye HardRocxs terrengsykkel nok er et interessant skue.

Neste gang skal jeg finne en vei å sykle på, ikke en steinrøys.....

Sykkel er gøy men underlaget må være sånn at det går an å sykle. Steinrøys høres litt vel ekstremt ut:cool:

Om du tror det var et speiselt syn skal du være glad at du ikke var i mitt nabolag i går. Da var 107 kg ute å "jogget". Nesten synd at det ikke var enda mørkere. Heldigvis hadde nok de minste ungene lagt seg slik at de ikke ble skremt fra å være ute i dag:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...