Gå til innhold

D-vitamin?


Milia

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vet ikke om jeg har D-vitamin mangel. Er det "uheldig" med for mye D-vitamin, eller er det bare til å kjøre på? Eneste kosttilskuddet jeg tar er omega 3!

Jeg trener en del og vil også veldig gjerne noe ned i vekt. Skal også sykle Bergen-Voss i juni. Er det noen andre kosttilskudd en bør ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

D-vitamin finnes i: tran, sild, sardin, makrell, ørret, laks, tunfisk, margarin, egg og gulost.

D-vitaminet taes opp i kroppen og aktiveres av sollys under huden, mange mener at inntak av melk her i nord-norge gjør at vi ikke er spesielt plaget med D-vitaminmangel, hvorvidt dette er bevist er jeg usikker på.

Men såfremst du får i seg litt via kosten, som du vil med vanlig norsk husmannkost, og av og til er litt ute i sola er du nok ikke i fare for å få mangel på det :) Annbefalt daglig inntak bør ikke overskrides, som ved alt annet: Anbefalt daglig inntak er 5 mcg for både menn og kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her anbefales det ganske høye doser:

"Her er myndighetene uenige eller ikke kommet til en konklusjon enda rundt hva som er optimalt, men Børge Fagerli har observert at anbefalingene er omtrent 3000 – 5000 IE (75 µg – 125 µg) daglig inntak av vitamin D (IE = Internasjonale enheter). Dette tilsvarer for eks. 1-2 kapsler høykonsentrert vitamin D3 eller for eks. nesten 19 liter ekstra skummet melk med tilsatt vitamin D."

http://fitnessbloggen.no/vitamin-d-solvitaminet-som-oker-prestasjonsevnen/

Er det "uheldig" med for mye D-vitamin, eller er det bare til å kjøre på? Eneste kosttilskuddet jeg tar er omega 3!

Du kan jo vurdere å bruke tran også, det er mye omega-3 med litt D-vitamin på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...