Gå til innhold

Langrenn program


Everlast

Anbefalte innlegg

Hellau!

Jeg driver nå å setter opp program for de neste månedene og skal snart inn i en periode med mengdetrening og lurer på styrkedelen. Hvilken styrketrening anbefaler dere i denne perioden? med tanke på antall sett, rep og hvor tungt.

Kom gjerne med innvendinger og kanskje erfaringer på utholdenhetsdelen også, og programmer dere har hatt :)

Takker for alle svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øvelsene jeg skal ha på programmet har jeg klart for meg, men det jeg lurer på er hvor tungt og hvor mange rep osv. jeg skal kjøre i de forskjellige periodene som blir mengde, spesialisering, oppkjøring til konkurranse og konkurranse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelsene jeg skal ha på programmet har jeg klart for meg, men det jeg lurer på er hvor tungt og hvor mange rep osv. jeg skal kjøre i de forskjellige periodene som blir mengde, spesialisering, oppkjøring til konkurranse og konkurranse :)

Dersom du er langrennsløper regner jeg ikke med du vil ha for mye masse, men igjen så er du jente noe som begrenser mengden med masse du også kan få. Kjøre lavreps på baseøvelser hvertfall, det er mest gunstig dersom du er langrennsløper, eller utholdende styrke med 12+ reps på andre øvelser, som franskpress f.eks, veldig god øvelse for skiløpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør av ren nyskjerrighet: når en skiløper skal trene styrke, vil han/hun da få mest ut av å trene baseøvelser og styrke musklene, eller vil han/hun få mest ut av å kjøre øvelser som ligner mest mulig på den den bevegelsen de bruker på ski?

For eksempel: vil det være bedre å kjøre smalbenk og dips for å styrke tricepsen (selv om bevegelsen ikke er så like et stavtak), eller vil man få mest ut av å trene triceps kickbacks?

Og på samme måte,vilman få mest ut av å trene pullups/chinups for å styrke ryggmusklaturen, eller vil det beste være å kjøre lat pushdown i kabel, for å styrke bevegelsen i et stavtak? Om man trener ordentlige trekkøvelser for å styrke øvre delen av rygg, så vil man også bli sterkere i lat pushdown!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vell egentlig si jatakk begge deler. Man får nok lite utbytte av å bare kjøre isolasjonsøvelser. Men skal ikke vær helt sikkert, men husker at på den tiden jeg trente langrennrelatert styrke ble det ofte, dips, pullups, franskpress (favoritt, har alltid vert mye sterkere enn alle andre på gymmet på den), nedtrekk, pushdown. Men også VELDIG viktig med trening på mage og rygg, stabiliserende styrke, og mye styrke med medisinball.

Kom over denne artikkelen, skal helt ærlig si jeg ikke har lest den. http://treningsfysiolog.com/2011/10/10/styrketrening-for-langrenn/ er skrevet av Tomas Fjeldberg så fyren har jo mye kunnskap om trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør av ren nyskjerrighet: når en skiløper skal trene styrke, vil han/hun da få mest ut av å trene baseøvelser og styrke musklene, eller vil han/hun få mest ut av å kjøre øvelser som ligner mest mulig på den den bevegelsen de bruker på ski?

For eksempel: vil det være bedre å kjøre smalbenk og dips for å styrke tricepsen (selv om bevegelsen ikke er så like et stavtak), eller vil man få mest ut av å trene triceps kickbacks?

Og på samme måte,vilman få mest ut av å trene pullups/chinups for å styrke ryggmusklaturen, eller vil det beste være å kjøre lat pushdown i kabel, for å styrke bevegelsen i et stavtak? Om man trener ordentlige trekkøvelser for å styrke øvre delen av rygg, så vil man også bli sterkere i lat pushdown!

Uten at jeg er noen ekspert på styrketrening for langrennsløpere,,men jeg tenker at om man trener mark, bøy,roing og pressøvelser og øker grunnstyrken, så vil jo det være overførbart til skigåingen. Styrketrening er viktig i all idrett, mene rnå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen ekspert på styrketrening for langrennsløpere,,men jeg tenker at om man trener mark, bøy,roing og pressøvelser og øker grunnstyrken, så vil jo det være overførbart til skigåingen. Styrketrening er viktig i all idrett, mene rnå jeg :)

Er mulig, men har heller ikke sett langrennløpere trene så mye baseøvelser, har hengt i langrennsmiljøet i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mulig, men har heller ikke sett langrennløpere trene så mye baseøvelser, har hengt i langrennsmiljøet i mange år.

Som sagt, jeg har ikke noe kunnskap om langrenn og styrketrening, men i mitt hode er det litt logisk. :) Mulig jeg er helt ute og kjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...