Luffeluffe Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Heisann, jeg er en mann på 27 år som trenger litt hjelp angående dietten min, jeg veier 103 kilo og er 1.81 cm høy. Jeg lurer på hvor mye Prot/carb/fett/kcal jeg egentlig skal ligge på, jeg skriver ned alt jeg spiser (kcal,prot,carb,fett) og lurer egentlig på hvor jeg skal ligge på makronærigsstoffene. Idag f.eks lå jeg på: Kcal 2379,2 Prot:165,7 Carb: 169,2 Fett: 125,6 Jeg spiser som regel 80-100 G havregryn 2 dl laktosefri melk og en skje syltetøy til frokost(kan variere, kan spise 50-60 gram salma laks og et par egg viss jeg reglurer ned gryna til 80 G) Middag spiser jeg som regel 300 g kylling 60 g basmati ris og noen grønnsaker (kan bruke 0,5 dl Matfløte til noe ved siden av) Så spiser jeg ryvita/havre knekkebrød 2-4 stk(skinke & ost) par epler å kanskje 1 yoplait vanilje yoghurt. Det er som regel noe slikt dagen består av, varierer i forhold til hvilket kjøtt jeg spiser, men er som regel noe slikt. Jeg ligger som regel rundt 1300 - 2400(MAX) kcal om dagen, jeg har hørt at jeg bør ligge på rundt 2500-3000 kcal om dagen for å ikke droppe for fort i kcal inntak, stemmer dette ? Ligger jeg for høyt på carben ? jeg vet jeg bør ligge høyere på proteinet(230g?) men det regulerer jeg når jeg får proteinet mitt. Jeg trener 4 ganger i uka, 2 ganger vekttrenning(øker egentlig ganske greit der) å 2 ganger kardio 40 min, tror jeg springer rundt 7.5 km på 40 min. Er det noen som har noen tips angående bedre fordeling av makronæringsstoffene ? ser dette greit ut ? noen invendinger ? Formålet mitt er å holde mest mulig på muskler å forbenne mest mulig fett.Ble en del spm dette, håper noen kan komme med noen tips. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6372-trenger-litt-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Få på plass nok proteiner - fortsett med styrketreninga - og så spiser du så mye som du føler at du trenger av karbs/fett for å kunne leve bra. Om du legger deg på 1700 kcal pr. dag - så bør du da stort sett spise gode proteinkilder, kylling, kalkun, svin, okse, laks, sild, makrell osv - og - grønnsaker. Om du ikke er spesielt glad i fet fisk - ta omega 3 tilskudd. (Blir livet for kjipt med en slik meny, så spe på med de godsakene du trenger - men legg deg under 2200 kcal pr. dag. (Unn deg gjerne en spisedag - men ta den da med i det totale regnskapet.) Vær forsiktig med å ha for heftige kardiotreninger på dette opplegget - det kan tære på muskelmassen. Hold det på et vedlikeholdsnivå. Dette er hva jeg oppfatter er raskeste vei ned i vekt uten å svi av for mye musklemasse. Sikt mot en foreløpig matchvekt på tja? la oss si ca. 90 kg. Stabiliser deg der over et par måneder - jobb med å optimalisere kostholdet slik at det "går av seg selv" å bli liggende på den vekta. Introduser etterhvert høyintensitets kardiotrening igjen. Finn en balanse mellom trening og kosthold som du synes er god å leve med. (Vektreduksjon er en påkjenning og en unntakstilstand.) Deretter kan du sikte mot en ny etappe - om du ønsker å gå lenger ned i vekt. (Vet ikke hvor mye muskelmasse du har under spekket - men det er sikkert en god del, så kanskje har du en matchvekt på 85 kg med 12% fett) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6372-trenger-litt-hjelp/#findComment-225397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luffeluffe Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2012 ok, men 2 kardio økter (40min per) er vell ikke for mye ? jeg skal prøve å legge meg under 2200 kcal om dagen, har hørt veldig mye forskjellig, noen sier 3000 mens noen sier 2000-2500kcal, men skal justere meg inn til 2200 kcal, takk for tips. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6372-trenger-litt-hjelp/#findComment-225895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linjemannen Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Det viktigste er nok proteiner, en god dose omega 3, en rikholdig grønnsaksmeny og litt diverse krydder, urter, nøtter og slikt til å sprite opp hverdagen med. Et par 40 minutters økter har er nok helt greit. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6372-trenger-litt-hjelp/#findComment-225903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.