Gå til innhold

treningsinstruktør fettprosent ned - HJELP!


Anbefalte innlegg

Alle dere flinke folk. Jeg har jobbet som instruktør i ti år. I disse årene har jeg hatt et godt forhold til kosthold, og hatt en kropp jeg har vært fornøyd med. Trent styrketrening jevnlig, kjørt hardt i perioder sammen med dyktige inspiratorer (Kaliber i Trh/Elixia i Oslo) og formet kroppen ytterligere når jeg har hatt motivasjon og mulighet.

Men i fjor sommer ble jeg veldig syk, og ble sykmeldt fra både hovedjobben min og instruktørjobben min (på et Elixia senter i Oslo). Jeg dro hjem til foreldrene mine (Trondheim) for å "komme meg på beina", og dette førte til at jeg var ca 8 måneder uten noen form for trening. Mot jul ble jeg friskmeldt, og kunne endelig komme i gang igjen.

I perioden hadde 7 kilo fett lagt seg på lår, mage og armer og jeg satte i gang med en 1700 kcal diett. Hadde spisedag en gang i uken eller hver fjortende dag, men ikke fått resultatene jeg hadde trodd. Det har aldri vært vanskelig for meg å gå ned i vekt før, men nå (jeg har akkurat passert 31), har noe skjedd. Veier i dag 70 kg, og er 164 cm høy.

Jeg har nå forsøkt 1400 kcal i tre uker, ikke hatt spisedag, og mistet matlyst fullstendig. Bruker diett.no, og har den siste tiden kun fått i meg 1050 kcal pr dag, ca som dette hver dag:

1. protein 40 g + 10 ml selolje og vitamin/mineraler, 2. 120 g kylling, 200 g grønnsaker, 3. 120 g kylling, 2 egg, 10 g mandler, 150 g cottage cheese, 200 g grønnsaker, 4. omelett av 2 egg og 30 g (smårett)skinke, 5. 150 g cottage cheese m/fun light.

Spiser altså mest proteiner, lite karb og litt fett. Og har mistet matlyst fullstendig.

Trener styrke 3 ganger pr uke, fullkropp (knebøy (60 kg), beinpress (80 kg), nedtrekk (35 kg), benkpress (35 kg), skulderpress (12 kg), statisk mage/planke, rygghev). Og markløft i tillegg to ganger pr uke, klarer nå 60 kg. 3 set, maks vekt jeg klarer, øker kilo eller rep for hver gang. Før kjørte jeg 2 eller 3 splitt, men nå jobber jeg hovedsaklig for å få tilbake styrken i kroppen på baseøvelsene.

Har frem til nå løpt 30-45 min annenhver morgen, og gått raskt de andre dagene (har hund, må ut på morgentur), men nå har jeg fått anbefalt å gå istedet (brenne fett mer enn karb ved å ikke løpe).

Men hittil, etter jul, har jeg gått ned kun 4 kilo, og lårene ser helt jævlig ut. Har beholdt ganske mye av musklaturen, men slapp (og cellulitter). Og på magen, som før var flat, er det nå to valker.

Kan jeg fortsette med å spise kun 1050 for å få ned fettprosenten?

Og hva syns dere om cardio-planen?

Jeg kunne snakket med de på modersenteret mitt, men ettersom jeg er i Trondheim og de i Oslo, vil jeg gjerne få innspill fra dere.

OG så er det så sykt ekkelt at kroppen har blitt som den har blitt, så jeg klarer ikke ta timer igjen (step/dansetimer, kun for gøy, er enig med dere at dette ikke kan sammenlignes med styrketrening), før jeg har fått tilbake kroppen min.

Så takknemlig for de som tar seg tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke å være den som prøver å dytte folk mot "vår nye folkesykdom", men har du sjekket om noe har skjedd med skjoldbruskkjertelen din? Med mindre du har ligget ekstremt lavt på kalorier mens du var syk burde ikke forbrenningen synke så kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg spiste heller veldig mye. Kom fra et regime som var ganske strengt, som jeg har holdt i flere år, 1700-1800 kcal hver dag, mye protein. Men i høst ble det mye usunt, blir gjerne sånn når mor lager mat.

Jeg hadde forventet ihvertfall én kilo i uka, men altså bare klart fire på 8 uker. En jeg snakket med mener det kan skyldes at jeg ikke har hatt spisedag, men jeg får det liksom ikke til, blir kvalm bare av tanken. Det skyldes nok at jeg føler jeg har sviktet kroppen min så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1050 er skikkelig lavt, da. Du burde kunne klare å gå ned i vekt på 1700. Det er i hvert fall det jeg mener. Det er i utgangspunktet ikke noe problem å gå på diett med lave kalorier om du gjør det med vilje, men problemene dine vil jo komme når du avslutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri klart å få i meg 2000 kcal noen gang, har ligget jevn på 1700-1800. Ja 1050 er lite, min mentor (som ikke er tilgjengelig akkurat nå) har aldri satt meg lavere enn 1200, som jo er konkurransedietten for jentene han trener.

Jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ikke forbrenner mer... Får sette opp loggbok tror jeg, da blir det jo enklere å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...