Gå til innhold

Hypertrofi: hva er best?


Gjest Ukjent666

Anbefalte innlegg

Gjest Ukjent666

Hypertrofi: for å øke muskelmasse!

Jeg tenkte jeg skal bevege meg inn på dette nå, med tanke på både sommerform og evt for å se om kroppen KAN forandre seg på denne måten!

Det jeg lurer på er vel egentlig til de av dere som er veldig beleste: 8 eller 15reps? Hvor mye har det å si om man tar 8-10-12 eller 15reps! Og antall sett 3? eller 5?Utmattelse eller ikke! Står så mye rart!

Egne erfaringer/meninger til de av dere som faktisk har holdt på med dette/føler de har noe å si?:)

Mvh MartinM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666

Joda, men den er jo grei 2-3sett. men synes 6-12 er et nokså bredt spekter? vil det ha mye forskjell ? Pleier å ligge på 8 ca. Ville jeg fått mer igjen når det gjelder masse/volum byggin ved 10 eller 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men den er jo grei 2-3sett. men synes 6-12 er et nokså bredt spekter? vil det ha mye forskjell ? Pleier å ligge på 8 ca. Ville jeg fått mer igjen når det gjelder masse/volum byggin ved 10 eller 12?

Det er litt øvelsesavhengig, f. eks. kan det være en fordel å kjøre 15 reps på beinpress der bevegelsesbanen gjerne er kortere enn i andre øvelser. Dette ligger litt utenfor mitt kunnskapsområde, men han her kan mer om det:

http://www.youtube.com/watch?v=7k8NLG3G9D4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utmattelse eller ikke!

Det jeg oftest har sett bli anbefalt for hypertrofi er å ikke kjøre helt til utmattelse, men heller ha én repetisjon inne når du avslutter settet.

Hvis du f. eks. maks klarer 8 reps på 110 kg i markløft og gir deg etter 7 reps så er det per definisjon RPE 9.

Man må ikke få pump for å stimulere til hypertrofi, og man må heller ikke kjøre til failure.

RPE 9 – Den siste repetisjonen er tung, men du kan fortsatt skvise ut en repetisjon ekstra.

http://fitnessbloggen.no/benytt-deg-av-rpe-skalaen-og-opplev-dramatiske-styrkeokninger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...