Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det står ikke på pakken, og det er ikke lett å finne det på nett. Vel, jeg har funnet en plass, men er litt usikker på om det stemmer med tanke på oppskriften nedenfor. De oppga 400 kcal pr. 100g

Lavkarbo Tortillalefser (Fra Klikk.no)

8 store wraps

1 ¼ dl malte mandler

1 ¼ dl glutenmel

2 ½ dl myseprotein eller soyaprotein

3 ss smør eller kaldpresset olje

1 ts salt

2 ½ dl varmt vann

-------------------

Per 100 g deig:

Kcal: 264

Protein: 29,3 g

Fett: 14 g

Karbohydrat: 4,5 g

Kostfiber: 1,0 g

Har regnet meg frem til dette, altså gjort om alt til gram, og har kommet frem til ca 468 kcal pr. 100g deig? Da med tanke på at Glutenmelet inneholder 400 kcal pr. 100g

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4756-kcal-i-glutenmel-validus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva vil du frem til? :) Får på følelsen at det er noe jeg ikke burde gjøre?

Er bare mange som prøver å redusere gluten i kostholdet så synes det var litt rart å bruke så mye glutenmel i en oppskrift. Men er klar over at gluten hjelper på å binde deigen for bedre bakst da. Dette er over 10 ganger så mye gluten som det er i hvetemel.

Annonse

Er bare mange som prøver å redusere gluten i kostholdet så synes det var litt rart å bruke så mye glutenmel i en oppskrift. Men er klar over at gluten hjelper på å binde deigen for bedre bakst da. Dette er over 10 ganger så mye gluten som det er i hvetemel.

Hmmm, hvilken "negativ" effekt har det? Siden så mange prøver å redusere gluten i kostholdet?

Hmmm, hvilken "negativ" effekt har det? Siden så mange prøver å redusere gluten i kostholdet?

Forskning (på mus) viser at en diett med gluten bl.a. kan gi;

- Ødeleggelse og endring av form på tarmtotter (som suger opp næring fra tarmen)

- Inflammasjon (betennelse uten tilstedeværelse av bakterier og virus)

At kroppen ikke suger opp næringen kan føre til mangeltilstander som videre kan føre til ulike plager og sykdomstilstander. Inflammasjoner i tarmen kan også påvirke næringsopptaket og forårsake ulike plager.

EDIT: nå skal det sies at jeg ikke har satt meg veldig inn i det, men dette er det jeg vet som kan bekreftes av litt mer pålitelige kilder. F.eks. så spekuleres det også i at gluten kan forårsake det man kaller "lekk tarm", men jeg har ikke lett etter vitenskaplige artikler på akkurat det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...