Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter flere uker nå med et helt merkelig forhold til mat hvor jeg bare har tenkt det er fordi jeg sluttet å snuse før jul, så gikk det opp for meg nå i kveld: jeg trøstespiser i hovedsak pga stress!

Jeg har hatt et konstant søtsug, hvor jeg gjennom hele dagen har tenkt på mitt neste måltid, og jeg blir trist når jeg innser jeg har spist opp maten min.

Stresset som jeg nå er ganske sikker på har laget trøbbel for meg kommer av at jeg skal skrive masteroppgave denne våren. Å skulle skrive en så stor oppgave helt alene er nytt for meg, i tillegg til at jeg ikke føler meg flink nok. De siste ukene har jeg derfor gjort minimalt med arbeid, og i stedet bare utsatt og utsatt. Så når møtet med veileder er i morgen og jeg har lite å vise til, så har det blitt større fokus på maten.

Kom gjerne med innspill og tips for å komme seg ut av dritten.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4612-tr%C3%B8stespising/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, kjenner meg godt igjen her. Jeg slet med spiseforstyrrelser tidligere, anoreksi, som førte til at det eneste jeg klarte å holde fokus på var å prøve å bli frisk, og å prøve å få i seg nok mat. Jeg ble jo frisk, og det er jo flott, men fokuset på mat forble, fordi maten var på en måte det som drev dagene fremover. Jeg gikk dermed kun og tenkte på maten jeg skulle spise hele tiden. Ikke fordi jeg hadde kjempelyst til å spise, men fordi jeg ikke helt klarte å komme meg i gang med å gjøre andre ting, så jeg ble bare sittende, sliten, trist og lei, å tenke på mat mat mat mat mat.

UTROLIG SLITSOMT!

Jeg løste det ved å bevege meg. Mye. Gikk mange turer, vasket i huset, dro og trente - alt som innebærte efektivisering. Klarte ikke å sette meg ned med skole, men aktivitet hjalp.

Med tiden har det gått over :) Jeg gleder meg til måltidene, men når jeg er ferdig, da er jeg ferdig. Og da kan jeg gjøre andre ting frem til jeg blir sulten igjen!

Mitt råd er å gjøre ting, gjerne aktive ting. Bare gjør dem, selv om det er tungt, og tving deg til å tenke på andre ting. Ta tiden til hjelp, dette blir bedre, jeg lover! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4612-tr%C3%B8stespising/#findComment-157941
Del på andre sider

Jeg har slitt mye med det selv, og vet hvor vanskelig det kan være. Er enig med Kristin om å aktivisere deg mest mulig, det hjelper for meg også. Når jeg kjenner suget kommer pga stress forsøker jeg å finne noe annet å fokusere på, i tillegg bruker jeg mye musikk som hjelp. Jeg kan finne på å vrenge opp lyden på fullt på annlegget og gjøre noe husarbeid, så går det ofte over.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4612-tr%C3%B8stespising/#findComment-158347
Del på andre sider

Har samme problem.. spesielt på kveldstid, da kan jeg spise og spise og aldri bli mett. er bare snakk om mellommåltider, men føler alikevel at jeg overspiser. Kan lage meg vanlig kvelds, så etterpå må jeg ha en banan, en yoghurt, litt nøtter, druer f.eks. det som er problemet at jeg har gått opp i vekt. Før tenkte jeg også slik at hvis jeg har vært uten mat i 4-5 timer så MÅ jeg mat asap eller så tror jeg at jeg sulter... er jeg i aktivitet så er det ikke så gale, men er fulltids student og da er det vanskelig å springe rundt og lese. Har deltidsjobb som jeg springer rundt på, og trener regelmessig. tidligere forsto jeg heller ikke hvorfor folk ikke spiste godteri som sto tilgjengelig, for det var en selvfølge at alle skulle spise dette, det gjorde jo jeg. mat og psykologi er litt spennende.. har ikke noe tips eller råd til deg untatt at jeg føler for meg at mellommåltider ødelegger for meg og at jeg klarer best uten, og med proteinrike middager og lunsj osv. Spise seg greit mett og god. Søtsuget kan gå over hvis du lar det gå en uke eller noe sånn..Det gjorde det med meg tidligere når jeg var småseriøs ift trening. Skriv opp alle ukedagene og kryss av de dagene du har klart deg uten noen form for snop.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4612-tr%C3%B8stespising/#findComment-158479
Del på andre sider

Fint å se at flere sliter/har slitt med det samme. Bevegelse og aktiviteter vet jeg også fungerer, men kombinert med skole så er ikke det så enkelt synes jeg.

Som du sier retina så kan det være all småspising og mellommåltidene som trigger. Ser det er så mange som er flinke å ta med seg fisk og kjøtt til lunsj, men jeg er så lat i forhold til matlaging. Mye enklere å koke et egg og ta med noen knekkebrød:p

Litt usikker på om jeg skal nekte meg snop, for så å gå på en smell og så få dårlig samvittighet. Eller om jeg skal bare la det skure og gå litt og så få dårlig samvittighet:huh:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4612-tr%C3%B8stespising/#findComment-161879
Del på andre sider

jeg unner meg en troika eller en av disse sjokoladekonge`sjokoladene uten sukker når jeg føler jeg ikke slipper unna. de smaker utrolig godt! alt med måte.. har gått på smeller der jeg er superflink til å ikke spise noe sånn, så når jeg er umotivert eller lei meg eller noe så går jeg på en smell og trykker i meg alt jeg finner.. er vel ikke alle som er slik, føler meg svak sånn sett..er flink til å ta med meg kylling og wok eller salat på skolen, men jeg trøstespiser når jeg er hjemme fra skolen, da er liksom alt tilgjengelig av frukt, nøtter og disse andre mer sunne alternativene. blir mye til slutt så lenge mengden er mer enn planlagt uansett hvor sunnere dessertene og snopen skal være. prøver å tyne meg selv litt nå for moro skyld. se om jeg klarer meg uten den ene troikaen eller hva det måtte være:P

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4612-tr%C3%B8stespising/#findComment-161886
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg veldig godt igjen her, har problemer på kveldstid eller når jeg generelt ikke har så mye å gjøre.

Tenker på mat hele tiden, ikke sjokolade og godteri nødvendigvis, men jeg føler jeg vil ha noe å spise hele tiden.

Har vært sånn i flere år. Gikk opp masse i vekt for ca 3 år siden og gikk ned 22 kg på 1 år fra 2009. Etter dette ble det jo enda verre, for nå går jeg hele tiden med dårlig samvittighet og fokuset på mat er konstant. Veldig slitsomt og skulle ønske jeg kunne bli kvitt dette, men aner virkelig hvor jeg kan få hjelp og utifra det jeg har hørt, så blir man aldri 100% frisk og vil alltid tenke over maten.. Bare suget kunne forsvinne, så sliten av å være matvrak!:p

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4612-tr%C3%B8stespising/#findComment-162511
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...