Gå til innhold

Noen som kan se over treningsprogrammet?


Fridafit

Anbefalte innlegg

Jeg er nettopp begynt å trene igjen. Har satt opp et treningsprogram men får høre litt forskjellige meninger om det så trenger hjelp!

Målet mitt er å gå ned i vekt og bli FIT ;)

Slik ser en treningsuke ut :

Dag 1 :

Markløft

Nedtrekk

Foroverbøyd roing med stang

Stang curls

Dag 2 :

Benkpress

Fransk press

Skrå flyes

Smal benkpress

Dag 3 - Hviledag

Dag 4

Knebøy

Beinpress på ett ben

Ett bens markløft

Lårcurls

Glute bridge

Super dog

Hip trust

Bulgarske utfall

Dag 5 :

Militærpress

Sidehevninger

Stående tåhev

Sittende tåhev

Dag 6- Hviledag

Dag 7- Cardio

Jeg begynner bestandig treningen med oppvarming på enten mølla eller sykling :) Liker å varme opp litt først.

Kostholdet er lavkarbo,noe jeg er veldig fornøyd med. Blir dårlig av for mye karbohydrater. Er IKKE fanatiker,men holder meg unna brød,pasta,ris potet osv.

Håper noen kan se over programmet og komme med tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt flere øvelser på lår- og rumpe-dagen enn de andre, tydelig at du har lyst på bra rumpe :p

Med tanke på at du har godt av å stimulere de samme musklene to ganger i uka i stedet for bare én gang foreslår jeg følgende:

- Siden du har satt opp markløft på dag 1, kan du legge til frontbøy eller knebøy. Ettersom mark trener beina og bøy krever en del av korsryggen vil du få ei fin kombinert lår/rygg-økt. Av samme grunn kan du kanskje bytte ut en av øvelsene på dag 4 med markløft.

- Når du har 8 øvelser på dag 4 kan du fint legge til dips eller armhevinger på dag 2. Spesielt dips og smalbenk krever mye av triceps, så da kan du kanskje bytte ut franskpress som isolasjonsøvelse til fordel for militærpress. Pressøvelser over hodet aktiverer best det største av de tre triceps-hodene, så da får du uansett ei bra triceps-økt samtidig som skuldrene også blir stimulert to ganger i uka.

- Hva med å legge til clean & jerk (støt på norsk.) ifra olympisk vektløfting på dag 5? Du har ikke overvekt av ryggøvelser i programmet. Støt er en slags hele-kroppen-øvelse der frivendingen gir deg eksplosiv ryggstyrke og overstøtet ligner på militærpress. Ellers er dag 5 dedikert til små muskler og har få øvelser. Kanskje legge til benkpress så brystet får litt mer oppmerksomhet?

- Hvis det i det hele tatt er nødvendig med sittende tåhev, bør du i hvert fall bruke mer tid på å gjøre tåhev stående. Sittende tåhev er soleus-dominant, mens stående tåhev er gastrocnemius-dominant. Og siden gastrocnemius er en mye større muskel bør du bruke mer tid på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...