Gå til innhold

mma og bevegelighet


kmmfah

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen som har noen tips om hvordan jeg bør trene bevegelighet og tøye for å bli bedre i mma?

Det kommer vel an på hva du vil fokusere på, eller skal du bli god i alt på en gang? ;) Jeg brukte stort sett nesten bare reka og cat/camel for å bli mer fleksibel. Allt de andre kroppsdelene ble jo dratt og tøyd i av de andre :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuserer mest på brazilian jiu jitsu og det er hofta som er det største problemet.. har tøyd ganske hardt på den, men ender med at jeg går rundt og har sykt vondt i den lenge etterpå:p

Ja det vil nok gå seg til veldig med treninga, men tenkte jeg skulle prøve å ha en rutine hver dag så det går litt fortere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuserer mest på brazilian jiu jitsu og det er hofta som er det største problemet.. har tøyd ganske hardt på den, men ender med at jeg går rundt og har sykt vondt i den lenge etterpå:p

Ja det vil nok gå seg til veldig med treninga, men tenkte jeg skulle prøve å ha en rutine hver dag så det går litt fortere..

Da er du der jeg var. Reka gjør mye for mobilitet i hoftene, og cat/camel gjør mye for mobilitet i ryggraden. Det kan hende andre har noen gode tips, men jeg ville nesten råde deg til ikke å bli *for* mye i hoftebøyerne f.eks. Selv om jeg er veldig fleksibel er jeg såpass kompakt at første naprapaten min ødela benken sin i et forsøk på å løsne opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips om hvordan jeg bør trene bevegelighet og tøye for å bli bedre i mma?

Mange måter å gjøre det på, men kommer jo an på hva du vil oppnå. Høyere spark, ledd som kan tøyes lenger i en submission, bevegelighet ved å klare å flytte på hofta, etc

Så generelt bedre bevegelighet, eller faktisk bedre bevegelighet spissrettet inn mot mma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange måter å gjøre det på, men kommer jo an på hva du vil oppnå. Høyere spark, ledd som kan tøyes lenger i en submission, bevegelighet ved å klare å flytte på hofta, etc

Så generelt bedre bevegelighet, eller faktisk bedre bevegelighet spissrettet inn mot mma?

Mye høyere spark, mer bevegelig i hofta når det gjelder triangles osv.. Sliter også med bevegelighet i anklene og får ofte krampe under fotbladet:S Har du noen øvelser du anbefaler? Det er helt merkelig for jeg klarer ikke engang å sette meg på knærne og få hælene i rumpa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye høyere spark, mer bevegelig i hofta når det gjelder triangles osv.. Sliter også med bevegelighet i anklene og får ofte krampe under fotbladet:S Har du noen øvelser du anbefaler? Det er helt merkelig for jeg klarer ikke engang å sette meg på knærne og få hælene i rumpa..

Beste øvelsen for å kunne sitte på hælene sine er bare å sitte på hælene. Først med hælene fra hverandre, og etter hvert med fotbladene oppå hverandre. Jeg er 38 år og det er mange år siden jeg trente aktivt, men jeg kan fremdeles glatt sitte sånn en time uten problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye høyere spark, mer bevegelig i hofta når det gjelder triangles osv.. Sliter også med bevegelighet i anklene og får ofte krampe under fotbladet:S Har du noen øvelser du anbefaler? Det er helt merkelig for jeg klarer ikke engang å sette meg på knærne og få hælene i rumpa..

Enig med FLST, i grappling, BJJ og MMA er som regel den beste måten å oppnå god bevegelighet å gjøre øvelsene du sliter med, ligger jo også mye teknikk i det.

Når det kommer til det å oppnå høyere spark (nå vet jeg ikke hvor høyt du sparker i utgangspunktet) så er det mange spesifikk tøyeøvelser som går på dette. Viktigste er å ikke bare tøye muskelen "tradisjonelt", men tøy også med motstand (der du faktisk bruker muskelen for å stritte imot tøyeretningen) i kombinasjon. I Muay Thai kjører vi jo ganske hardt på sparke-delen til tider, og vi har mange øvelser vi implementerer både i oppvarming og i egne stretching-sessions.

Vanskelig å forklare de sånn skriftelig, men gi meg litt tid skal jeg se om jeg ikke finner noe ut av det så kan jeg sende en pm.

Går mye på lysken, hamstring, hoftebøyer og hofteledd.

Men ikke glem at uten riktig teknikk så vil ikke sparkene komme så høyt, med riktig teknikk og god balanse vil en "normal" myk person fint få til highkicks :)

Litt usikker på hva du mener med bevegelighet i hofta når det gjelder triangles, men går ut ifra at det er snakk om å flytte hofta for å oppnå riktig vinkel. Her vil jeg gå ut ifra at det er mest teknikk det går på. En øvelse vi ofte legger inn i oppvarmingen kan jeg anbefale. Ligg på ryggen, rull knærne opp og sett en figure-4 med bena (som om du har en triangel). Med bena og alt i lufta så vrir du hofta til en side (gjerne 90 grader), vri tilbake og så ned. Gjenta neste side.

Bevegelighet i anklene vet jeg igrunn ikke noen spesifikk øvelser på, men FLST hadde flott input der.

Sliter selv med mye kramper i bena, spesielt bak på leggen, under fotbladene og i hamstringen. Men så lenge jeg tar magnesium-tilskudd hver dag så holder jeg de i sjakk.

Om du kjenner deg litt stiv i leddene så kan jeg også anbefale Omega 3-type tilskudd.

Som sagt så er det vanskelig å helt pinpointe hvor nøyaktig problemområdene sitter. Beste er å spørrre en instruktør der du trener og få hjelp av de til å vise deg øvelser. Vil du tøye for å bli myk (sånn generelt) er en fin tommelfinger-regel å kjøre egne tøye-pass på minimum 20 minutter si f. eks 1 gang i uka i starten. Gjør man det riktig så skal det ikke være noe i veien for at man fort ser fremgang.

Og som tidligere nevnt så er det mye adapting by doing her. Med god teknikk og mye mengdetrening så klarer man det utrolige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...