Gå til innhold

Hvorfor splitt?


Casjin

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Jeg har lest litt rundt og har fått inntrykk av at de fleste her inne trener splitt av en eller annen variant. Hvorfor velger dere dette? Nå spør jeg kun for å få en forståelse om dette eventuelt hadde vært bedre for meg og:D Og har forstått at også mange trener få repetisjoner med tung vekt. Hvorfor velger dere dette? Selv trener jeg fullkroppsprogram 3 dager i uken, og er derfor litt nysgjerrig på hvorfor noen av dere velger annerledes og om det er bedre:p Spytt gjerne ut litt dere som har erfaring fra RYP også :) Målet mitt er først og fremst å gå ned i fettprosent (har lagt en del på meg!) og få fine og definerte muskler og se digg ut :) Ikke noe særlig bodyfitness mål her med det første altså:D Håper ikke dette ble et for dumt spørsmål..

RYP sier nemlig at:

" Styrketrening

Hypertrofi er et resultat av en oppsamling av protein i musklene, gjennom økt proteinsyntese (oppbygging), redusert nedbrytning (katabolisme) eller begge. Proteinsyntesen er på topp umiddelbart etter trening og varer i cirka 36-48 timer, avhengig av belastning og mengde. Proteinsyntesen danner nytt protein i musklene fortrinnsvis i form av actin filament og myosin, som igjen gjør muskelen større og

sterkere. I og med at proteinsyntesen begynner å gå ned etter 48 timer, bør man ikke vente for lenge før samme muskel trenes på nytt. Da får man dratt nytte av en høy proteinsyntese og det blir lettere å bygge muskler og få effekt av treningen. Det er derfor helkroppsprogram anbefales foran splittprogrammer hvor man venter lenge mellom at hver muskelgruppe trenes.

REPETISJONER, SETT OG FREKVENS

I Release YOUR Potential er det fokus på to måter å trene

på og begge har tung vitenskapelig forskning bak seg.

Den ene måten å trene på, er for maksimal muskelvekst

(hypertrofi ) – hvor 8-12 repetisjoner er fokus, sammen

med en utførelse av øvelsene som er langsom og kontrollert. Den andre metoden er for maksimal styrkeøkning

– hvor 4 repetisjoner er fokus, sammen med en eksplosiv

utførelse av øvelsene. Sistnevnte øker ikke muskelstørrelsen,

men trigger nervesystemet slik at du blir sterkere.

I mange tilfeller vil en kombinasjon av disse to være

ønskelig for maksimale resultater. Dette vil vi snart

komme nærmere tilbake til."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved å kjøre en splitt kan man få inn flere sett på en muskel, og dermed oppnå mer slitasje og bedre effekt. Når man trener hele kroppen har man rett og slett ikke energi til det. Dette er hovedsakelig et problem når man blir litt mer avansert og sterkere, og for min del er det ofte nødvendig med tre sett bare for å varme opp til toppsett i benkpress. Om jeg skal gjøre dette på alle de store øvelsene ville treningen tatt flere timer.

Om man trener hver muskel tungt tre ganger i uken, så blir man etter hvert utslitt. Det kan gå fint lenge når man er nybegynner, men når man nærmer seg potensialet sitt trener man nærmere grensene for hva man tåler - og tåler man ikke å trene tungt like ofte.

RYP/HST står egentlig litt i særstilling. Man trener færre øvelser, og mye av programmet går på langt under maks-nivå. I tillegg har man planlagte avlastingsuker for å motvirke effektene av de siste ukenes trening.

Sikkert uoverstiktlig, men jeg er trøtt...håper det i det minste ga litt mening :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...