Gå til innhold

noen som har erfaringer med prolaps?


aaandy

Anbefalte innlegg

Hei! Har slitt med ryggen en stund nå..har bestilt røntgen men er rimelig sikker på at det er snakk om en prolaps/skiveutglidning.:( Kjenner at det stikker i ryggen som en liten kniv om jeg vender meg for raskt eller løfter på noe "tungt"..Lurte på om noen her inne har erfaringer med den type skade..Hvordan skal jeg forholde meg til den, kan jeg trene overkropp? Hvor lang tid tar det normalt å lege? Er sjansen stor for å bli 100% bra igjen? Noen som har hjelpende erfaringer/kunnskaper?:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

selv har jeg to prolapser i tilegg til scoliose..

det som har funket best for meg er:

- gå turer i ulendt terreng

- fikk ett program som spesielt fokuserte på støttemusklatur i rygg og trente kun disse pluss øvelser som ikke krevde vekter i en god stund.. (trente hele kroppen selvfølgelig, men ikke noe som krevde vektstang på skuldrene)

- NAPRAPAT! til STOR hjelp for meg i alle fall. i tillegg litt akupunktur og massasje i tider da jeg har smerter. (for å løsne opp i muskler som står i helspenn pga smertene og bare gjør det hele verre)

- ikke sitte for mye i ro, samme hvor vondt det gjør, blir det bare verre av å sitte i ro. på vonde dager går jeg ofte en lang skogstur, og dette hjelper som regel en del på smertene.

- hvis en øvelse gjør vondt, så lytt til kroppen og stopp. det fins alltids en annen øvelse og bytte den med.

om man blir 100% bra kommer vel an på hvordan prolapsen er, men jeg føler jeg er på 95% nå hvertfall:) det tok litt tid,(2 hele år:( ) men nå er jeg tilbake i styrkerommet!:) det er noe jeg alltid vil være obs på at jeg har, og ta visse hensyn til, men styrketrening (med riktig teknikk!!) hjelper meg veldig.

tar fortsatt en del øvelser for støttemusklatur ved siden av mitt vanlige program. jeg bruker det som en del av oppvarmingen min og syns dette fungerer veldig bra.

selv synes jeg perioden uten "skikkelig" trening var veldig kjedelig og lang, men nå som jeg ser hvor mye sterkere og sunnere ryggen min faktisk har blitt, og at det nå går helt smertefritt å trene med vekter igjen, er jeg glad for at jeg "skyndet meg sakte".

om du fikk noe særlig hjelp av dette innlegget vet jeg ikke, men det hjalp meg!

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...