Gå til innhold

a-vitamin mengde i betakaroten?


Monizzz

Anbefalte innlegg

Hei
Nå har jeg grublet litt på dette med betakaroten og hvor mye A-vitamin som faktisk finnes i slike produkter.
på apotek1 sin nettside leste jeg at 3 mg betakaroten er lik 1500 mikrogram A-vitamin (eller 1.5 mg)når det kommer i kroppen.
Jeg har lest at anbefalt inntak av a- vitamin pr dag (kvinner) er 800 RE (800 mikrogram) (0.8 mg) vil ikke dette si da, at hvis man daglig tar en betakarotenkapsel på 3 mg (altså 1500 mikrogram A-vitamin), så får man i seg 700 mikrogram (0.7 mg) for mye A-vitamin pr dag?
Hva med disse betakaroten-produktene som er på 15 og 25 mg da? da blir jo dette så mye som 7500 mikrogram (7.5 mg) og 11'699 mikrogram (11.6 mg).... og spiser man 15 mg daglig over tid vil dette føre til forgiftning (har jeg lest).
Hva med Sverige da, som har betakarotenprodukter på hele 50 mg (tilsvarer 24.99 mg A-vitamin i kroppen)
Jeg leste også at EN dose på 100 mg gir akutt forgiftning, slik at hvis noen f.eks skulle kjøpe en boks på 15 mg betakaroten (som det selges mest av) og de tar 2 kapsler, da vil jo dette gi 15 mg A-vitamin. altså maxgrensen for det å kunne bli forgiftet hvis man tar to kapsler pr dag over lengre tid.  tar de 13 kapsler på en gang, gir det ca 100 mg A-vitamin noe som gir akutt forgiftning (tror ikke så mange tar 13 kapsler på en gang, men hvem vet)
Eller er jeg heeeeelt på bærtur her? (eventuelt regnet fryktelig feil?)
mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...