Gå til innhold

Hvordan gjøre 5x5???


BroScience00

Anbefalte innlegg

Driver med et program jeg fant på nettet som går ut på å gjøre baseløftene (mark, knebøy og benkpress) tre ganger i uka, men at set x reps x vekt varierer fra hver gang. Kalles vel daily undulating periodisation ( https://dannykennedyfitness.com/dup-daily-undulating-periodisation-nick-cheadle/ ). Det står bla. at jeg skal gjøre 5x5 på den ene økta og her er spørsmålet. Siden målet mitt nå først og fremst er styrke, burde jeg kjøre 5x5 med at jeg bruker 5 set til å bygge meg opp til toppsetpå 5 eller 5x5 med samme vekt? På programmet stronglifts 5x5 skal man bruke samme vekt, men har også lest en artikkel her av børge fagerli som skrev om 5x5 og han satt det opp slik at man bygget seg opp til et toppsett.

Selv nå, så gjør jeg som Børge skrev, men vet ikke om det er optimalt.Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

5x5 med samme vekt er vanligst, og mest sannsynlig det du vil få mest ut av. Dette varierer av vekten du bruker i oppbygnings-seriene. Det viktigste er at du har vektprogresjon i treningen generelt, så så lenge du tracker hva du løfter i alle seriene burde du kunne se progresjon uansett, spesielt i begynnelsen. Har aldri sett noen program som har oppbygnings-serier på den måten, noe av det mer vanlige er trening i Dorian Yates stil der du øker intensiteten og senker repetisjoner per serie opp mot en maks serie. Både programmer som Jason Blaha 5x5 og stronglifts 5x5 går ut i fra at du bruker samme vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...