Gå til innhold

Fordeling av økter mellom kondisjons- og styrketrening


Ananas

Anbefalte innlegg

Har googlet en del rundt dette, men må innrømme at jeg blir ikke helt klok. Håper noen kyndige her inne kan se om jeg tenker i riktig retning :)

Jeg trener regelmessig (ca 4-6 ganger i uka). Det går i løpetrening og enkel styrke på hele kroppen. Jeg er i relativt god form og har helt normal kroppsbygning. 

I det siste har jeg tenkt på at jeg ønsker meg litt mer ut av treninga enn kun den gode følelsen. Jeg ønsker, som så mange andre, å øke i muskelmasse og å miste fett. Jeg skal ikke konkurrere eller noe slikt, men jeg har lyst til å presse kroppen litt mer og se hva som skjer. Jeg villig til å sette av tid, være konsekvent med kostholdet og å planlegge treningen bedre. Men samtidig må det ikke bli for komplisert fordi da forsvinner motivasjonen lett. 

Men så leser jeg at kondistrening og styrketrening kan slå hverandre ut på grunn av de ulike mekanismene som kreves av kroppen. Vil jeg oppnå det jeg ønsker med å dele opp styrke og kondis f.eks annenhver dag, eller må jeg fokusere på en av delene i lengre perioder?

Eksempel på trening i løpet av en uke:

Økt 1: 4x4-intervaller

Økt 2: 20 minutter lett oppvarming, styrke overkropp, geriljaintervaller

Økt 3: Langkjøring

Økt 4: 20 minutter lett oppvarming, styrke underkropp, ro-maskin

Økt 5: Pyramideintervall

Osv. Neste uke kan jeg f.eks bytte om på øktene slik at det blir styrke, kondis, styrke, kondis, styrke.

Vil et slikt opplegg gi resultater, eller blir det for ufokusert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...