Gå til innhold

40 kg vekttap, begynne å trene styrke?


Bright

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har iløpet av året lagt av meg 40 kg, fra 130 til 90. Metoden jeg har brukt har vært at jeg har lagt meg i et kaloriunderskudd, samt trent cardio. Jeg er veldig fornøyd og stolt over det jeg har oppnådd, men har likevel en god klype med fett rundt magen og hoftene som jeg ønsker å få bort. Hva tenker dere jeg bør gjøre nå? Jeg har blitt rimelig tynn rundt legger og armer, og mistet en god del muskelmasse. Derfor jeg er litt redd for å fortsette med det jeg har gjort til nå, fordi da tenker jeg at det vil bli enda værre. Regner med dere vil anbefale meg å trene styrke nå, og det har jeg egentlig ganske lyst til, men ser dog noen personlige utfordringer når det kommer til teknikk da jeg er veldig stiv i kroppen, samt at jeg tror jeg vil være svært lite komfortable med å skulle spise i et kalorioverskudd (i frykt for å legge på meg), noe som vel er et ultimatum når det kommer til styrketrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som nybegynner kan du helt fint øke i både styrke og muskelmasse uten å måtte være i et kalorioverskudd. Jeg vet ikke hvor lenge du har vært på 90kg nå, men når du har fått stabilisert deg på den vekten i et par mnd. så ser jeg ikke noe i veien for å gå ned til 80-70kg samtidig som du trener styrke. Når det kommer til mobilitet så pleier deg egentlig ikke å være noe problem i forhold til styrketrening, tøy de musklene du skal trene før du begynner økta, så får du ekstra mobilitet i den perioden du trener. Etterhvert som muskler og ledd blir vandt til å kunne bevege seg med bedre mobilitet som følge av uttøyingen, så vil du bli mykere på en mer langvarig basis; at du eventuelt ikke trenger å gjøre noe særlig før du trener for å ha ok mobilitet.

Når det kommer til styrketrening, så vil jeg anbefale at du trener hele kroppen av gangen ved  hjelp av baseøvelser. Knebøy, markløft, benkpress/press evnt. armhevinger, dips, pull ups, utfall/knebøy på ett bein, osv. Da får du helt klart med ut av tiden og innsatsen du legger ned i trening. Du kan fint få resultater av å trene fullkropp 2 ganger i uken, så da får du en del hviledager fra styrketreningen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

Har vært på litt over 90 kg i omlag 2 uker nå, men vet fra tidligere erfaringer at vekten bruker å ligge stabilt. Skal prøve meg på treningsprogrammet fra nybegynner-guiden til Fitnessbloggen fra og med i morgen :) Ønsker å trene styrke 4 ganger i uken + 1-2 dager med cardio. Jeg spiser 1600-1800 kcal per dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...