Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har iløpet av året lagt av meg 40 kg, fra 130 til 90. Metoden jeg har brukt har vært at jeg har lagt meg i et kaloriunderskudd, samt trent cardio. Jeg er veldig fornøyd og stolt over det jeg har oppnådd, men har likevel en god klype med fett rundt magen og hoftene som jeg ønsker å få bort. Hva tenker dere jeg bør gjøre nå? Jeg har blitt rimelig tynn rundt legger og armer, og mistet en god del muskelmasse. Derfor jeg er litt redd for å fortsette med det jeg har gjort til nå, fordi da tenker jeg at det vil bli enda værre. Regner med dere vil anbefale meg å trene styrke nå, og det har jeg egentlig ganske lyst til, men ser dog noen personlige utfordringer når det kommer til teknikk da jeg er veldig stiv i kroppen, samt at jeg tror jeg vil være svært lite komfortable med å skulle spise i et kalorioverskudd (i frykt for å legge på meg), noe som vel er et ultimatum når det kommer til styrketrening?

Fortsetter under...

Som nybegynner kan du helt fint øke i både styrke og muskelmasse uten å måtte være i et kalorioverskudd. Jeg vet ikke hvor lenge du har vært på 90kg nå, men når du har fått stabilisert deg på den vekten i et par mnd. så ser jeg ikke noe i veien for å gå ned til 80-70kg samtidig som du trener styrke. Når det kommer til mobilitet så pleier deg egentlig ikke å være noe problem i forhold til styrketrening, tøy de musklene du skal trene før du begynner økta, så får du ekstra mobilitet i den perioden du trener. Etterhvert som muskler og ledd blir vandt til å kunne bevege seg med bedre mobilitet som følge av uttøyingen, så vil du bli mykere på en mer langvarig basis; at du eventuelt ikke trenger å gjøre noe særlig før du trener for å ha ok mobilitet.

Når det kommer til styrketrening, så vil jeg anbefale at du trener hele kroppen av gangen ved  hjelp av baseøvelser. Knebøy, markløft, benkpress/press evnt. armhevinger, dips, pull ups, utfall/knebøy på ett bein, osv. Da får du helt klart med ut av tiden og innsatsen du legger ned i trening. Du kan fint få resultater av å trene fullkropp 2 ganger i uken, så da får du en del hviledager fra styrketreningen også.

Tusen takk.

Har vært på litt over 90 kg i omlag 2 uker nå, men vet fra tidligere erfaringer at vekten bruker å ligge stabilt. Skal prøve meg på treningsprogrammet fra nybegynner-guiden til Fitnessbloggen fra og med i morgen :) Ønsker å trene styrke 4 ganger i uken + 1-2 dager med cardio. Jeg spiser 1600-1800 kcal per dag. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...