Gå til innhold

Dager hvor du trener én muskelgruppe kontra flere muskelgruper om dagen, hva foretrekker du og hvorfor?


Vaksvik

Anbefalte innlegg

Hva er fordeler/ ulemper ved å trene 1 muskelgruppe per dag kontra "hele" kroppen? Dette er et spm. jeg ikke har helt klart å bli enig med meg selv om. Hadde vært interessant å vite hva dere tenker om dette emnet og eventuelle erfaringer dere måtte ha med det.

Eks.Du trener chest en dag (+ evt. biceps/ triceps), så trener du back en annen (+ evt. biceps/ triceps). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter du har trent en muskel, så vil den vokse i 24-48 timer avhengig av intensitet, volum, osv. Om du da vil ha større lår og du tar knebøy på mandag, hvorfor i alle dager skal man da vente en hel uke med å trene de igjen? En annen ting er: skal du bli sterkere og større, må du ha nok intensitet/volum i løpet av en uke/tidsperiode. Du vil ikke kunne presse inn like mye trening på én dag, som på tre, rett og slett fordi muskelen vil bli for sliten etterhvert til å kunne bryte seg ned nok, men da har man fortsatt det problemet at det vokser i maks 2 dager til. Personlig vil jeg anbefale at man trener større muskler minst 2x i uken, og mindre muskler minst 3x i uken for optimale resultater. F.eks. knebøy 3x, markløft 2x, benkpress/press 4-5x i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/11/2016 at 2:34 AM, Zharoon said:

Etter du har trent en muskel, så vil den vokse i 24-48 timer avhengig av intensitet, volum, osv. Om du da vil ha større lår og du tar knebøy på mandag, hvorfor i alle dager skal man da vente en hel uke med å trene de igjen? En annen ting er: skal du bli sterkere og større, må du ha nok intensitet/volum i løpet av en uke/tidsperiode. Du vil ikke kunne presse inn like mye trening på én dag, som på tre, rett og slett fordi muskelen vil bli for sliten etterhvert til å kunne bryte seg ned nok, men da har man fortsatt det problemet at det vokser i maks 2 dager til. Personlig vil jeg anbefale at man trener større muskler minst 2x i uken, og mindre muskler minst 3x i uken for optimale resultater. F.eks. knebøy 3x, markløft 2x, benkpress/press 4-5x i uken.

Hvis jeg forstår deg rett da, så ville du trent en mellomting? Altså flere muskelgrupper daglig bare med lenger pause avhengig av hvilke musklegrupper du trener? 

Si at man trener chest, mage, og bein en dag. så ville man kanskje ventet 2 dager før man kjørte bein igjen mens man kan kjøre chest allerede etter 1 dag pause? Det er jo selvfølgelig individuelt ift. hvordan kroppen føles, men hvis man utelukker dette momentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vaksvik skrev:

Hvis jeg forstår deg rett da, så ville du trent en mellomting? Altså flere muskelgrupper daglig bare med lenger pause avhengig av hvilke musklegrupper du trener? 

Si at man trener chest, mage, og bein en dag. så ville man kanskje ventet 2 dager før man kjørte bein igjen mens man kan kjøre chest allerede etter 1 dag pause? Det er jo selvfølgelig individuelt ift. hvordan kroppen føles, men hvis man utelukker dette momentet.

Ja, personlig trener jeg typisk pressøvelser 4-6 ganger i uken, og lår og større draøvelser 3 ganger i uken. Da blir det på en måte fullkropp minst et par ganger i uken, kan jo for så vidt gjøre det mer om til en to-splitt om jeg vil ha 7 treningsdager i uken, men personlig vil jeg ha noen dager uten noen form for styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...