Gå til innhold

Går veldig sakte ned i vekt


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her, og tenkte høre med dere her om dere har noen gode tips for å få fart på vektnedgang. 

Litt forhåndsinformasjon: Jeg har tidligere vært veldig godt trent, og har drevet idrett på høyt nivå (13 år siden). Jeg har en relativt alvorlig, men ikke-dødlig sykdom som har mye av skylda for at jeg nå er overvektig, og jeg har også begrensninger i hva jeg kan trene og ikke. I følge legen, så skal ikke dette påvirke kroppens evne til å gå ned i vekt, men alt med høy intensitet kondisjonsmessig utgår. Er friskere enn på lenge nå, og klar for å komme i form igjen. Ellers så er jeg oppi 30-åra og dame. 

Jeg spiser sånn omtrent 1600-2000 kalorier hver dag, logger maten, spiser lite sukker, er flink med "hverdagsmosjon" og går MINST 10 000 skritt i om dagen, og trimmer i hovedsak med å gå i bakker, samt litt vekter. Formen min er DRASTISK bedre nå enn i fjor. Tanitavekten sier jeg veier 100,7 kg nå og har en muskelmasse på 56 kg. Jeg har alltid vært relativt muskuløs. Jeg er 172 cm høy. Juni 2015 veide jeg 111 kg, så har tatt av 10 kg fett, og har gått opp 5 kg muskler (Tanita ftw). Hvilemetabolismen er på 1800 kalorier per dag. Jeg brenner som regel 2800-3000 kalorier per dag (bruker aktivitetsklokke). 

 

Tenker at jeg burde fått litt mer resultater så langt da? Er jo i 700-1000 kalorier underskudd hver dag mer eller mindre, og jeg går jo ned, men føler det er snakk å å lirke seg ned i slowmotion. Har noen tips om hvordan jeg kan få litt fart på sakene? Har ønske om å gå ned 2-3 kg per måned, ikke 1. 

 

Takknemlig for svar. :)

Endret av LindaG
La til mer informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Jeg har ingen klare råd, men jeg har nok i snitt har ligget i høyere kaloriunderskudd enn deg. Spiser nok i snitt rundt 2000 kcal dagenr. Trener relativt mye, mellom 5-8 timer uken, kanskje rundt 30% av tiden med høy intensitet (Z3-4). Jeg går og sykler relativt mye i hverdagen, i snitt rundt 3-5 km dagen. Til jobb, butikk, barnehage etc. 

Går ned 1kg i uka. Er mann, 178cm høy, startet på 98kg i januar og veier nå 85.6. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, larsdx skrev:

 Jeg har ingen klare råd, men jeg har nok i snitt har ligget i høyere kaloriunderskudd enn deg. Spiser nok i snitt rundt 2000 kcal dagenr. Trener relativt mye, mellom 5-8 timer uken, kanskje rundt 30% av tiden med høy intensitet (Z3-4). Jeg går og sykler relativt mye i hverdagen, i snitt rundt 3-5 km dagen. Til jobb, butikk, barnehage etc. 

Går ned 1kg i uka. Er mann, 178cm høy, startet på 98kg i januar og veier nå 85.6. 
 

Ok, men det er faktisk en ok tilbakemelding å få. Jeg vet jo at man må "slite for det", noen kanskje mer enn andre. Jeg tror ikke jeg orker spise så mye mindre, så må da øke aktivitetsnivået enda mer, tenker jeg. Skal forsøke det et par uker og se. :)

 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, rudboy skrev:
5 timer siden, LindaG skrev:

Hva med å spise litt mer? :)

Joda. Jeg har også hatt måneder med "å ta det rolig" etter tips fra ernæringsfysiolog. Det innebar å ligge på 2000 kalorier per da. Resultatet av det var at det skjedde fint lite. Gikk fortsatt ned, men virkelig mikroskopisk. Mistet motivasjonen veldig da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, LindaG skrev:

Joda. Jeg har også hatt måneder med "å ta det rolig" etter tips fra ernæringsfysiolog. Det innebar å ligge på 2000 kalorier per da. Resultatet av det var at det skjedde fint lite. Gikk fortsatt ned, men virkelig mikroskopisk. Mistet motivasjonen veldig da. 

 

Kan den sykdommen din bidra til lavere metabolisme(forbrenning)?

Du sier jo du har litt muskler og trener litt vekter, så hva med å bruke målebånd, og speilbilde som faktorer enn bare den fysiske baderomsvekta? Vektnedgang skjer sjelden lineært, det går litt i rykk og napp, men vekta sier ingenting om kropps-sammensetningen din :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, larsdx skrev:

 Jeg har ingen klare råd, men jeg har nok i snitt har ligget i høyere kaloriunderskudd enn deg. Spiser nok i snitt rundt 2000 kcal dagenr. Trener relativt mye, mellom 5-8 timer uken, kanskje rundt 30% av tiden med høy intensitet (Z3-4). Jeg går og sykler relativt mye i hverdagen, i snitt rundt 3-5 km dagen. Til jobb, butikk, barnehage etc. 

Går ned 1kg i uka. Er mann, 178cm høy, startet på 98kg i januar og veier nå 85.6. 
 

Hm. Sjekket litt i treningshistorikken min. Jeg går jo over en mil hver dag, stort sett. Og en time av det er aktivt i form av bakkegåing eller annet som gir litt puls. Tror ikke jeg ligger så langt bak deg egentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rudboy skrev:

 

Kan den sykdommen din bidra til lavere metabolisme(forbrenning)?

Du sier jo du har litt muskler og trener litt vekter, så hva med å bruke målebånd, og speilbilde som faktorer enn bare den fysiske baderomsvekta? Vektnedgang skjer sjelden lineært, det går litt i rykk og napp, men vekta sier ingenting om kropps-sammensetningen din :)

 

 

 

Nei, sykdommen har ikke noe å si på metabolismen. Joda, jeg måler jeg, men 100 kg er uansett 20 kg for mye, uansett hvordan man vrir og vender på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, LindaG skrev:

Hm. Sjekket litt i treningshistorikken min. Jeg går jo over en mil hver dag, stort sett. Og en time av det er aktivt i form av bakkegåing eller annet som gir litt puls. Tror ikke jeg ligger så langt bak deg egentlig....

Har du en skikkelig måte å måle hva du forbrenner på disse turene? Kjenner du makspuls? På en gjennomsnittlig time på trening brenner jeg rundt 800 kcal. Mer når jeg trener intervaller. Litt mindre på langgurer men da er jeg gjerne ute 3-4 timer. I tillegg altså rubdt en time gange og sykking i det daglige.

En måte å variere treningen kunne kanskje være  å trekke dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, larsdx skrev:

Har du en skikkelig måte å måle hva du forbrenner på disse turene? Kjenner du makspuls? På en gjennomsnittlig time på trening brenner jeg rundt 800 kcal. Mer når jeg trener intervaller. Litt mindre på langgurer men da er jeg gjerne ute 3-4 timer. I tillegg altså rubdt en time gange og sykking i det daglige.

En måte å variere treningen kunne kanskje være  å trekke dekk.

Jeg forbrenner ca 600 kalorier på trim hver dag, i snitt. Dekktrekking kommer jeg garantert aldri til å begynne med :p . Kan ikke ha makspuls over tid, så ikke aktuelt å pushe så hardt. Har også hørt noe om at man brenner mer fett ved moderat mosjon, når pulsen er på ca 80% av makspuls, eller deromkring. 

Jeg bruker Fitbit. Den er nok ikke eksagt, men gir en god pekepinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...