Gå til innhold

Har mensen og fettprosent/vekt sammenheng?


Løpejenta

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om det å ha mensen har en sammenheng med fettprosent og vekt? Jeg har alltid trodd det, inntil en svært tynn jente jeg vet om/kjenner hadde blødd i gjennom lys bukse. Den jenta har alltid vært slik gjennom hele barndommen og tenårene, men likevel trodde jeg ikke noen som er så tynn kunne få mensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både ja og nei. Slik jeg har forstått, blitt forklart, hørt utifra andres erfaringer og ikke minst erfart selv, er det vanlig at man mister menstruasjonen ved en fettprosent (og dermed også en vekt) som er unaturlig lav for den enkeltes kropp. Dette kommer av at hormonproduksjonen (nærmere bestemt østrogenet) forstyrres. MEN hva som skal til for at dette forekommer er forskjellig fra person til person. Selv mistet jeg menstruasjonen veldig tidlig da jeg ble syk og har fortsatt "amenoré", men jeg vet om jenter som har vært langt sykere enn meg kroppslig sett, og som likevel har hatt regelmessig menstruasjon. Med andre ord tror jeg det vil variere veldig, noen kan ha svært lav fettprosent/vekt og fortsatt ha menstruasjon, mens andre mister den fort.

Ettersom du sier at denne jenta "alltid har vært slik", går jeg utifra at hun ikke har noen spisevegring, men eksempelet ovenfor vil nok likevel gjelde. Kroppen hennes klarer å menstruere til tross for at hun er veldig tynn, mens andre kropper kanskje ikke ville klart det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...