Gå til innhold

Nybegynner trenger hjelp!


nybeg22

Anbefalte innlegg

Jeg er jente på 22 år som såvidt har begynt å trene, og synes sålangt at det er kjempegøy! Jeg har flyttet, og bor nå i gangavstand til treningssenter og svømmehall. Jeg er kjempemotivert, problemet er bare at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre..!

Jeg har alltid vært tynn, så vektreduksjon er ikke et mål for meg. Det jeg ønsker med treningen er å få en flott kropp - ikke bare en tynn kropp. Markerte muskler, men ikke stor. Har prøvd å lese litt her på fitnessbloggen, og ser at markløft og knebøy er gode øvelser. Jeg har hatt problemer med å belaste knærne, så jeg er usikker på om disse øvelsene er gode for meg? Finnes det eventuelt andre øvelser, hvor man belaster knærne minimalt?

Som regel jogger/løper jeg på tredemølla i 20-30 minutter, før jeg tar noen mageøvelser som jeg ikke kan navnet på (antar at det er varianter av situps), bruker litt tid på "arm-maskinene", og så vet jeg ikke hva mer jeg skal gjøre, så det ender som regel med at jeg går hjem selv om jeg føler at jeg har mer å gi. I og med at jeg er tynn er musklene mine veldig svake, så jeg må nok begynne på absolutt nybegynnernivå, selv om jeg har besøkt treningssenteret med mitt usle "treningsprogram" flere ganger i løpet av høsten.

Håper noen der ute kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har problemer med knærne; er det så lurt å løpe/jogge på tredemølle da? Jeg har ingen kunnskap om dette, altså, men synes selv at løping og jogging på tredemølle belaster knærne mye.

Prøv deg på RYP eller X-press! Førstnevnte har jeg aldri prøvd, men holder på med sistnevnte nå. Digger at det er to forskjellige program som kjøres annenhver gang, så slipper det å bli så fort kjedelig.;)

Jeg er ganske nybegynner selv, men det er sikkert noen mer erfarne som kommenterer noe lurt her snart!:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lurt i det hele tatt! Men jeg vet ikke hvordan jeg ellers skal varme opp, og jeg kjenner det ikke i knærne i like stor grad ved jogging/løping som jeg har gjort ved ulike styrkeøvelser jeg har prøvd... Mange takk for tipsene dine! Skal sjekke dm ut med en gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen.

Du trenger ikke å jogge med mindre du er veldig opptatt av kondisjonen, du får i hvert fall ikke noe muskler av tredemølla. Jeg ville heller ikke brukt noe særlig tid på mage-øvelser og arm-maskiner. Magen trenes indirekte gjennom tunge baseøvelser, og biceps får kjørt seg nok når du trener rygg.

Forutenom markløft og knebøy kan blant annet disse øvelsene anbefales:

Benkpress, frontbøy, pendlay-roing, beinpress, chin ups eller nedtrekk, militærpress, armhevinger, dips, stående tåhev.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...