Gå til innhold

Trener daglig og spiser i underskudd. Hvorfor endrer ikke kroppen seg?


veronica_

Anbefalte innlegg

Jente, 19 år

67kg

165 cm

Hei

Dette er første tråden min her, så skriv gjerne om det er mer jeg burde opplyse om.

Jeg har alltid vært litt lubben, og i følge BMIen min var jeg overvektig i mange år. Derfor begynte jeg å sykle inne noen dager i uken da jeg gikk på ungdomsskole. Noen uker syklet jeg hver dag. Jeg kunne ingenting om kosthold og hva mat hadde å si på kroppen, annet enn at "man blir feit av usunn mat". Jeg prøvde å spise litt sunnere og mindre. Det ga resultater. Merket stor forskjell på kroppen min i begynnelsen, men så fort jeg falt ut av matvanene og syklingen så stoppet vekten opp. Siden da har jeg (de siste to-tre årene) vært veldig av og på med sunt kosthold og variert trening flere ganger i uken. Det gikk noen måneder med trening, og flere måneder uten. Fokuset mitt har alltid vært på vektnedgang. Tallet på vekten var for høyt for selvtilliten min. Men før jeg fikk gjøre noe mer med det så tok skole og tunge studier over dagene mine og jeg har ikke trent på et år.

Nå er ting litt annerledes. Det siste året har også gjort noe med meg. Jeg har helt toppers selvtillit, jeg har fått meg en kjæreste som jeg lever lykkelig med, og jeg nyter livet.

For 2 måneder siden gikk jeg hardt inn for å skaffe meg en kropp som kan matche selvtilliten min. Jeg satt i dagesvis å leste om hvordan man bør trene, spise, ++. Meldte meg inn igjen på treningssenter for 6 uker siden. Jeg har trent man-fre siden da, og det er veldig deilig! Jeg har masse energi om dagene og sover godt om nettene. Jeg liker å trene! Følger et program skrevet av Kayla Itsines som heter "bbg - bikini body guide". Man bruker ikke aparater, men innimellom trengs det manualer, medisinball, hoppetau, ++. Dette er styrketrening over tre dager, også trener jeg cardio de to andre dagene. Noen uker trener jeg også cardio i helgene.

Når det kommer til kosthold så skjønner jeg ikke mye. Nå spiser jeg kalorifattig mat. Jeg har satt et dagsinntak på 1400 kcal, men klarer ikke få i meg mer enn 800-1000 kcal for dagen. Det er fordi jeg spiser mye havregryn og cottage cheese, og gjerne kylling til middag, og av dette så føler jeg meg så stappet at jeg ikke vil ha mer mat. Jeg føler meg heller ikke sulten. Jeg sliter med å forstå hvordan en dagsmatplan skal se ut.

Pga mange år med trening (selv om det har vært mye fram og tilbake) så sitter jeg faktisk igjen med en sterk kropp i god fysisk form, men med en alt for høy fett% (fettprosent).

Målet mitt nå er mindre fett%. Jeg driter i vekten, det er bare et tall. Men jeg vil ha en stram kropp. En kropp der man ser magemuskler og armmuskler og lårmuskler. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å se litt framgang, men jeg er veldig klar for å jobbe hardt for det.

Har du tips og råd til meg? Gjerne forslag til matplan eller matvarer. Må jeg lære om karbohydrater, fett og proteiner? Trener jeg nok?

Jeg er så lei av at jeg jobber hardt, men ikke har noe som helst framgang. Jeg trenger å se forskjell.

Takker på forhånd for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...