Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor dette temaet passer, men prøver her :)

Jeg er ei jente på 28 år, og har trent stryrketrening i mange år. Tok nylig en Inbody-test som viste en fettprosent på 20%. Tok også en fettklype-test som viste det samme. Jeg veier 54 kg. som er fordelt på 164 cm. Er med andre ord ikke interessert i gå ned i vekt, men minske fettprosent noe for å bli litt mer definert. Vet ikke hvilken prosent jeg bør ligge på, men det må ikke bli for lavt heller. Hva tenker dere?

Jeg trenger derfor litt tips til hva jeg skal gjøre. Vil altså beholde vekt, men gå ned i fettprosent. Vekten må vel da erstattes med muskelmasse, men det legger man vel bare på seg av økt kaloriinntak (= økt vekt). Hva med å kjøre på med lavkarbo, for å bli kvitt mest mulig fettmasse?

Tips? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34062-ned-i-fettprosent-men-beholde-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ei jente på 28 år, og har trent stryrketrening i mange år. Tok nylig en Inbody-test som viste en fettprosent på 20%. Tok også en fettklype-test som viste det samme. Jeg veier 54 kg. som er fordelt på 164 cm. Er med andre ord ikke interessert i gå ned i vekt, men minske fettprosent noe for å bli litt mer definert. Vet ikke hvilken prosent jeg bør ligge på, men det må ikke bli for lavt heller. Hva tenker dere?

Jeg trenger derfor litt tips til hva jeg skal gjøre. Vil altså beholde vekt, men gå ned i fettprosent. Vekten må vel da erstattes med muskelmasse, men det legger man vel bare på seg av økt kaloriinntak (= økt vekt). Hva med å kjøre på med lavkarbo, for å bli kvitt mest mulig fettmasse?

Kan du skrive ned hva du spiser ila et døgn? Hva slags trenings program følger du?

Kan du scanne inbody testen og legge den ved? Når på døgnet tok du den?

Beste for deg vil nok være å øke i muskelmasse (muskler forbrenner fett) vil ikke anbefale lavkarbo for å øke i muskelmasse.

Nok karbs = gunstig for muskelbygging. Du kan heller kutte litt ned på karbs på treningsfrie dager?

Jeg har holdt samme vekt i rundt 18 mnd nå. Likevel har jeg gått opp nesten 3 kg i muskelmasse, og tilsvarende ned i fett. Er altså vektstabil, men med betydelig lavere fett%. Dette har for så vidt egentlig bare skjedd av seg selv, da det aldri var bevisst fra min side. Men når jeg ser tilbake på kosthold og trening skjønner jeg jo at jeg har vært "flink" :-P Har ligget på vedlikeholdsnivå stort sett hele tiden, trent styrke 4-5 x i uken, spist 99% "rent" (selv om jeg hater begrepet - men mener altså ubearbeidet mat, gode råvarer, hjemmelaget mat). MEN: det er en hårfin grense på hva som er nok. For om du over tid underspiser + trener (og søvnen i tillegg kanskje faller litt ut) == Stresshormoner. Så legg deg på vedlikehold i noen uker, se hva som skjer, juster derfra. Sjekk evt ut kalkulatoren til if it fits your macros for å få en idé for hvor du kan legge deg i første omgang. http://iifym.com/iifym-calculator/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...