Gå til innhold

Kald dusj /bad


Emil Weber Meek

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, så det ble her! Selv om jeg på ingen måte syns det er off topic:D!

Jeg lurer litt på myten om Kald dusj og kald bad.

Jeg trener 9 økter i uken + 100% jobb opp mot min neste fight. Jeg har hørt mange si gode ting om at diverse endorfiner slippesløs i kroppen når du kjøler den ned.

Så det jeg lurer på er egentlig,

hvilken hensikt har det, positive og negative virkninger og er det nok virkning til at det skal være verdt å gjøre det?

Emil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://well.blogs.nytimes.com/2011/09/07/freezing-athletes-to-speed-recovery/

"A 2007 study of ice baths found that young men who completed a punishing 90-minute shuttle run and then eased themselves into a frigid bathtub (with the water cooled to 50 degrees Fahrenheit) for 10 minutes reported feeling markedly less sore a few days later than a control group who did not soak. But ice baths did not lower the runners’ levels of creatine kinase, often considered a hallmark of muscle damage. They felt better, but their muscles were almost as damaged as if they hadn’t soaked."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da jeg målte kroppens stressnivå hver dag med TRAC så fikk jeg generelt bedre score på stress da jeg i en periode hadde kontrastdusj hver dag.

Kanskje tilfeldig, men who knows :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...