Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du inkluderer baseøvelser, noe som er veldig bra! (Ekstremt mange nybegynnere dropper dem..) Men det er litt vanskelig å bedømme programmet uten å vite hva målene dine med trening er. Vil anbefale deg å lese denne artikkelen fra fitnessforum, den var min bibel i startfasen på min styrketrening (y)

Takk for svar! Jeg trener dette 3 ganger i uken. Burde jeg gå opp? Eventuelt legge til noe annet? Målet er å gå ned i fettprosent, og få en større og litt mer veltrent kropp. Per nå er litt overvektig (hvis man tar utgangspunktet av BMI)

3 ganger i uken er bra da :) Vil anbefale deg å slenge inn litt kondisjon 1-2 ganger i uken også for å øke forbrenningen utenom styrketrening. Her har du et nybegynner program som jeg fulgte, det er også det som gies i artikkelen jeg linket til deg;)

Treningsprogram for nybegynnere

Programmet varer i totalt 8 uker og er inndelt i 2 faser. Del 1 har ekstra fokus på god teknikk. Når du behersker øvelsene og klarer å gjennomføre de som vist på videoene kan du gå over til del 2. Er du usikker på hvordan øvelsene gjøres, bør du sjekke ut øvelsesguiden til programmet.

UKE 1 – 4

Øvelse Serier Reps

Beinpress 3 8

Benkpress med manualer 3 8

Sittende roing 2 8

Arnoldpress 2 8

Nedtrekk foran 2 8

Ez-bar curl 2 8

Nedpress 2 8

Planke 2 <1min

UKE 5 – 8

Øvelse Serier Reps

Beinpress 3 5

Benkpress 3 5

Sittende roing 3 5

Arnoldpress 3 5

Nedtrekk foran 2 5

Ez-bar curl 2 8

Nedpress 2 8

Planke 2 <1,5min

Tips til programmet

• Hver gang du klarer antall repetisjoner som er angitt til slutt, skal du legge på vekt på neste trening (1,25-2,5 kilo).
  • Bruk de to første ukene på teknikktrening med lavere belastning.
  • Varm alltid opp med 2 serier før du begynner på arbeidsvekten.
  • Tren programmet 2 til 4 ganger per uke. Ha helst en hviledag i mellom hver økt.
  • Lurer du på hvorfor baseøvelser som markløft og knebøy mangler? Om du føler deg komfortabel med disse øvelsene, eller får hjelp til å lære dem, kan du bytte ut beinpress med knebøy og/eller sittende roing med markløft. Vi har valgt å fokusere på et effektivt og forholdsvis enkelt nybegynnerprogram.

Annonse

Hva tar jeg i stedet for Markløft? Eller bare kutter jeg det helt, og går for det andre i stedet?

Programmet slik det står nå er omfattende nok uten markløft. Spesielt hvis du øker vektene jevnt og trutt.

Hvis du har lyst til å gjøre noe annet på den dagen markløften kuttes så kan du gjøre en ro-øvelse. F.eks pendlay rows:

Da kan du for eksempel kjøre 3 sett med 8 reps.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...