Gå til innhold

BCAA før/etter/under trening + Pre-work?


Sørlendingen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har begynte å bruke Pre-Workout før trening og syns det funker kjempebra!

Deretter tar jeg BCAA rett etter trening. Og dette syns jeg virker veldig bra med hensyn til restitusjon. Og jeg føler meg mindre støl og sliten dagen derpå. Noe som igjen gjør at orker økter dagen etterpå.

Før tok jeg proteinshake etter trening og følte meg oppblåst og "tungt" i dagene etterpå.

Målet mitt er å gå ned i fettprosent men allikevel beholde muskelmasse og definere.

Jeg trener en del styrke, men mer intervaller i form av løping,sykling og svømming.

Jeg hører og leser om at man burde ta BCAA både før, under og etter trening. Hva er ideelt?

Skal jeg kutte Pre-workout? Jeg prøvde det en gang,(kutte pre-workout før trening), men da fikk jeg ikke samme "punch" under trening og følte jeg orket mindre. Sitter nok en del i huet dette med pre-workout men..

Jeg spiser bra kosthold, mye egg, kylling, svinekjøtt og masse grønnsaker. Så jeg trenger kanskje ikke proteinshaken etter trening?

Håper på litt tanker/erfaringer rundt dette?

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det er noe uenigheter om hvorvidt BCAA faktisk har noe særlig nytte for seg - noen mener at for at de aktive aminosyrene (leucine etc.) skal ha en effekt på muskelproteinsyntesen så må det komme fra "hele protein", slik som et myse-/kaseintilskudd (vanlig proteinpulver).

Andre mener igjen at det vil trigge MPS og derfor er verdt å ta før/etter trening.

Hvor ofte du bør ta det derimot avhenger litt av hvordan kostholdet ditt ser ut. Om du spiser tilstrekkelig med protein 1-2 timer før treningsøkten din så vil det holde at du tar BCAA/proteintilskudd etter treningen.

Om man konstant "bombarderer" kroppen med bcaa slik at signalet som driver MPS er forhøyet hele tiden, så vil man kunne oppleve at MPS blir noe "resistent" mot signalet. Derfor er det også veldig lite optimalt å hele tiden pøse på med leucin fordi man tror at forhøyet MPS-aktivitet døgnet rundt gir noe mer muskelmasse. :)

Ang. pre-workout så gjør man seg selv en bjørnetjeneste ved å bruke det mye. Effekten VIL avta, og da må du ha noe nytt, mer kraftig etc. I verste fall mister du motivasjonen siden du ikke er like gira under økten lenger osv. Spar det til de dagene du må kjempe for å komme deg ut døra.

Proteinshaken er ikke nødvendig etter trening om du går rett hjem å spiser et vanlig måltid bestående av proteinkilde og eventuelt noe karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tusen takk for et supert svar! :)

Har du forresten noen gode alternativer til Pre-work de dagene jeg evt skal droppe det?

Jeg tar det kun de dagene jeg skal har skikkelig intervaller osv. De dagene jeg trener kun styrke går det i en liten skål med havregryn og en banan. Men av det blir jeg veldig, veldig full og "bløt" i magen. Og i tillegg føler jeg at kreftene forsvinner fortere...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...