ENikolai Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Dette er virkelig off-topic, men jeg ville satt pris på om noen kan gi råd i forbindelse med flytting. Det er utvilsomt endel bereiste og verdenskjente folk her inne, tenker jeg. Jeg elsker å utforske nye steder, og flytter ganske ofte. Ser for meg at jeg kommer til å bo og jobbe i ganske mange land gjennom livet. Bodde nylig i Australia i et par år, og elsket det, men det ble altfor upraktisk å reise i cirka 30 timer for de obligatoriske familiebesøkene. Nå har jeg lyst til å flytte til varmere strøk som ikke er på andre siden av verden fra Norge. Idéellt sett vil jeg bo i et spansktalende land, siden jeg elsker språket og vil mestre det. Ettersom jeg ikke er god nok i spansk til å bruke det som forretningsspråk enda, må jeg finne meg et annet alternativ inntil videre. Er konsulent og kan flytte stort sett hvor som helst i siviliserte strøk. Dette er noen av kriteriene jeg ser etter: - Engelsk som forretningsspråk - Gode muligheter til å snakke spansk med folk - Noenlunde storby med IT-industri og moderne helsetjenester - Beliggenhet langs (eller nær) kysten - Middelhavsklima (som f.eks. i Spania) - God luftkvalitet (lav forurensing) Det første stedet jeg tenker på basert på de kriteriene er Miami (the City of Doakes ), spesielt ettersom den er engelsktalende men fullstendig gjennomsyret av cubansk kultur som jeg kan lære mye fra. Cubanere er jo faktisk verdens beste immigranter, da de risikerer livet for å komme seg vekk fra kommunisme og dermed vet å verdsette frihet. Problemet mitt med Miami er at den er ganske versting når det gjelder forurensning (av både vann og luft), og at det i tillegg er enormt høy luftfuktighet der. Et annet naturlig valg er San Diego, i California. Der er det virkelig fantastisk IT-industri (type Silicon Valley), men det er ikke like mye spansk innflytelse på kulturen som i Miami, og California er den mest forurensede staten i USA (masse smog samler seg mellom dalene; litt som med vanndamp i Bergen). Puerto Rico (øy nær Cuba, men amerikansk territorie) også et alternativ, med lavere forurensning, men spansken de snakker der er så vidt jeg vet med ganske sær dialekt som vil gjøre språklæringen vanskeligere. I tillegg er det ikke akkurat noen blomstrende IT-industri der, dog det skal være mulig å for meg å få jobb. Disse stedene er ikke alle jeg har vurdert, men noen varierte eksempler. Ville satt pris på om dere har øvrige forslag, spesielt dersom dere har vært der selv om kan kommentere på luftkvalitet o.l. Mulig jeg lander på Miami tross forurensning, ettersom det kun er midlertidig mens jeg lærer spansk og den oppfyller de andre kriteriene så godt... men norsk luftkvalitet har utvilsomt gjort meg kresen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33568-s%C3%B8ker-r%C3%A5d-om-flytting-til-varmere-str%C3%B8k/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Andreas Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Barcelona har visstnok en rimelig stor startup/gründer-kultur, så det finnes sikkert muligheter der dersom du kan gi slipp på konsulenttilværelsen. Usikker på hvordan engelsken er, men ser for meg at startuper er mer engelsktalende. Kan jo være verdt å vurdere hvertfall. ENikolai 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33568-s%C3%B8ker-r%C3%A5d-om-flytting-til-varmere-str%C3%B8k/#findComment-1138264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.