Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har hatt en sviende smerte inni kneet men som er diffus lokalisert for det om - har og hatt vondt både over og under kneskåla. Var en periode med "skrape" lyd ved knefleksjon.

I tillegg så har jeg hat en sviende/brennende smerte langs utside lår, og en stikkende smerte ved/i hofta - rumpen.

Alt på samme side - venstre siden. Har tatt 2 uker bein fri nå og merker at det går bedre - men lår smertene er der fortsatt selv ved f.eks benkpress (legdrive) og skulderpress/markløft

Noen som har hørt eller opplevd noe ligende før?

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33560-smerte-utside-l%C3%A5r-hofte-og-kne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lovisa

I tillegg så har jeg hat en sviende/brennende smerte langs utside lår, og en stikkende smerte ved/i hofta - rumpen.

Alt på samme side - venstre siden. Har tatt 2 uker bein fri nå og merker at det går bedre - men lår smertene er der fortsatt selv ved f.eks benkpress (legdrive) og skulderpress/markløft

Du kan søka på IT-bånd/IT-band og sjå om plasseringa av det kan stemma med smertene.

Runners knee/IT-band friction syndrom er ein klassisk løpeskade, men det er mogeleg å få det av knebøy/markløft og. IT-bandet går langs utsida av låret og fester nede ved kneet og oppe ved hofta. Stemmer kanskje ikkje heilt med plasseringa av knesmertene dine einaste, knesmertene er vanlegvis på utsida av kneet.

Smerten på utsiden er antakelig irritasjon av slimposen som ligger under ITB som lovisa nevner.

Øvrig kan det høres ut som at du sliter med hyperekstensjon i knærne, da dette (at leggbeinet er for langt bak) vil føre til at patella glir med mye høyere friksjon over lårbeinet, og dermed irriterer området. Feiltracking av patella er også vanlig ved ITBS, da IT båndet drar tibia i utrotasjon. Dette fører nok en gang til feilglidning av patella over femur, spesielt mot den ytre kanten (chondromalacia patella)

Øvelser du kan prøve (forutsatt at jeg har rett i mine antakelser) er:

Innrotasjon leggbein (styrke popliteus)

Strekke hamstring / Styrke rectus femoris

Strekke tensor fascia lata / Styrke gluteus maximus og medius

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...