Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Forrige helg var jeg litt vel optimistisk og gikk over vidden i Bergen (ca. 5 timers fjelltur) iført Nike free joggesko. Jeg fikk litt vondt under foten under turen, men regnet med at dette kom at av jeg overpronerer. På tirsdag gikk jeg en to timers tur i relativt raskt tempo, og etter ca 1,5t ble jeg skikkelig stiv i den ene leggen samt brått veldig vondt under foten og måtte dermed halte hjem.

Etter dette har jeg holdt beinet for det meste i ro, men igår ble smerten enda verre etter en liten tur til butikken. Det er ikke konstant vondt, men noen ganger stikker det skikkelig til og da må jeg omtrent bare hinke meg bort til et sted å sitte. Idag har jeg gått frem og tilbake til trening uten problem, men nå som jeg er hjemme igjen merker jeg det ganske godt. Er også ganske stiv i leggen så har prøvd å tøye og massere lett.

Jeg tenker å få kommet meg til legen ila starten av neste uke, men jeg lurte på om noen har noen erfaring med lignende smerter, evnt en anelse om hva det kan være?

Jeg legger ved et bilde for å vise hvor smertene oppstår :)post-3719-14441001775757_thumb.png

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33519-overbelastningskade-i-foten/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei

Mange som pronerer stillestående, supinerer når de går. Stramme laterale legger (peroneus muskulaturen: de som pronerer foten) kan da bli utsatt for stort stress og ende opp med mikrorupturer.

Supportive-Cuff-Muscles-Medial-Lateral.jpg

Sørg for at du har god kontakt med hele foten når du går, ikke bare en kant. Det er hva foten gjør under bevegelse som er viktigst, ikke bare hvordan den ser ut når man står stille. Et typisk tegn på dette er at skoene slites mer på utsiden av sålen.

En måte er å kontrollere bevegelsesutslaget til selve hælen, og ikke fotbladet. Selv om fotbladet pronerer, vil det ofte være begrenset pronasjon tilgjengelig i selve calcaneus (hælen), og dette kan da være en positiv indikasjon.

Opptreningsøvelser for pronasjon av hælen, og supinasjon av fotbladet kan da kombineres, sammen med massasje av innside og utside av leggen. Selvfølgelig må det også foretas en teknisk analyse for å optimalisere fotmønstret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...