Iceyas Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Hei! Jeg har nylig fått beskjed av fysioterapeut om at jeg ikke bør trene tung styrketrening som belaster nedre deler av rygg. Jeg har skidesklidning mellom L2 og L3 (om jeg husker rett) samt et slitasjebrudd ved L4 etter en ulykke fra jeg var liten. Jeg spurte om jeg ikke kan trene øvelser som markløft i det hele tatt, og han anbefalte meg å ikke gjøre dette ettersom det kan gjøre skadene mine verre. Det er ingen mulighet å "fikse" skadene, det er noe som alltid vil være der, men det er flere ting jeg kan gjøre for at det ikke blir værre. Bla. burde jeg fokusere mye på core trening. Jeg har også "Jumpers knee" som gjør øvelser som knebøy svært ubehagelig. Etter denne beskjeden ble jeg svært demotivert og jeg har ikke trent med god innsats de siste ukene. Jeg løfter ikke hundrevis av kilo, men jeg har de siste årene vært svært glad i å starte dagen med styrketrening. Er det noen som har anbefaling til øvelser jeg kan erstatte markløft og knebøy med? Eventuelt ulike alternative treningsprogram jeg kan kjøre? Har tenkt at jeg vil prøve å fokusere mer på chins og den type øvelser også. Hva med core trening? Jeg må innrømme at jeg syns det er nokså kjedelig å bare ta situps varianter, noen som har forslag? På forhand takk PS. Kan nevne at jeg for øyeblikket følger treningsprogrammet X-Size Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33303-alternativ-til-markl%C3%B8ft-og-kneb%C3%B8y-skiveutglidning-mellom-l2-og-l3/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Slitasjebruddet kan jeg ikke uttale meg om, men skiveutglidninger gror på egenhånd dersom årsaken til skaden (vanligvis feilbelastning) blir gjort noe med. Hadde du vondt i ryggen før du begynte å trene? Det er veldig mange som trener med for dårlig teknikk. Subtile forskjeller kan føre til store problemer, slik som en posterior tuck av bekkenet før man starter øvelsen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33303-alternativ-til-markl%C3%B8ft-og-kneb%C3%B8y-skiveutglidning-mellom-l2-og-l3/#findComment-1130694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iceyas Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 Hei! Du har rett i at skiveutglidninger gror med rett behandling. Jeg har den oppfatning av at de kan gro men det vil være lettere å få en ny glidning. Kan være jeg tar feil her. Jeg har hatt problemer med ryggen helt siden jeg var rundt 8 år og skadet den i en ulykke, var kun mm fra å brekke ryggen. Ryggen har både blitt bedre og værre av trening, og jeg har veldig ulike perioder mtp smerter. Som sagt fikk jeg streng beskjed av fysioterapeut om å ikke trene øvelser som legger press på eller belaster nedre del av rygg. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33303-alternativ-til-markl%C3%B8ft-og-kneb%C3%B8y-skiveutglidning-mellom-l2-og-l3/#findComment-1130699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Hei! Du har rett i at skiveutglidninger gror med rett behandling. Jeg har den oppfatning av at de kan gro men det vil være lettere å få en ny glidning. Kan være jeg tar feil her. Jeg har hatt problemer med ryggen helt siden jeg var rundt 8 år og skadet den i en ulykke, var kun mm fra å brekke ryggen. Ryggen har både blitt bedre og værre av trening, og jeg har veldig ulike perioder mtp smerter. Som sagt fikk jeg streng beskjed av fysioterapeut om å ikke trene øvelser som legger press på eller belaster nedre del av rygg. Synes det høres rart ut at det 'aldri vil bli bedre', foreslår at du får en second opinion. Allikevel synes jeg det du sier er såpass alvorlig at jeg ikke tør å gi deg noen anbefaling. Sorry Iceyas 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33303-alternativ-til-markl%C3%B8ft-og-kneb%C3%B8y-skiveutglidning-mellom-l2-og-l3/#findComment-1130717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.