CF frøken Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Ja, da har jeg inngått et lite veddemål om å nå dette målet og trenger litt tips for å få dette til. Akkurat nå er jeg ikke i noe særlig god form, og bruker vel en 20 minutter på 3 km (!). Det er altså hele 7+ minutter som skal kuttes... Kunne gjerne tenkt meg å fått dette til før utgangen av året. Hvordan bør jeg legge opp treningen for å få raskeskt mulig fremgang og holde meg skadefri? Har brukt kun 1 % stigining på tredemølla til nå, og kjenner at jeg ikke klarer mer enn et minutt av gangen på 11-12 i fart. Så har da brukt å ta intervaller, 1 minutt rask gange, 1 minutt på 10-12 i fart osv. Har pulsklokke og hrm. Er jo egentlig helt nybegynner, så setter veldig pris på innspill :happy: Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33180-hjelp-til-treningsprogram-for-%C3%A5-l%C3%B8pe-3-km-p%C3%A5-under-13-min/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kennda Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Du blir jo ikke i stand til å løpe på 3km på 13 min ved å øve deg på å holde 12km/t tempo Jeg ville fortest mulig begynt å trene på det tempoet du trenger: 14 km/t. Du har god tid på deg til å nå dette målet, så bør ikke være noe problem å nå målet, skadefritt, om du holder på jevnt og trutt, istedenfor å øke mengdene med trening for mye for raskt. Hold deg til 2-3 økter i uka med fokus på intervaller med 14km/t fart. Antall intervaller, lengde og pause mellom intervaller kan du la dagsformen bestemme. Ikke kjør deg helt i kjelleren på første intervallen.. Bruk også litt tid på å varme opp/ned i forkant/etterkant. Tipper du ganske fort får bedre form med dette. Når summen av intervallene, hvor du holder 14km/t, nærmer seg/overstiger 3km, så bør du enten øke lengden på intervallene (opp til 2x 1,5 km intervaller) eller vurdere å øke tempoet på intervallene, slik at 14 km/t i løp etter hvert ikke føles så ille Test ut det å løpe 3km ofte og fokuser på at du skal ha negativ split, altså løpe den siste halvdelen raskere enn første halvdel. Det vil føles bedre å ha litt igjen i tanken ved fullført 3km enn å måtte gi seg etter 2,5 km fordi du åpnet for hardt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33180-hjelp-til-treningsprogram-for-%C3%A5-l%C3%B8pe-3-km-p%C3%A5-under-13-min/#findComment-1127406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
CF frøken Skrevet 26. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2015 Heisann Takk for gode råd! Det er jo ganske logisk når man tenker etter at jeg selvsagt må øke farten til 14 km/t, så det har jeg begynt med nå. He he.... det var jo litt interessant i går når jeg prøvde det på treningsstudioet, så sikkert litt komisk ut der jeg sprang som en gal for å holde tritt med tredemøllen... jeg klarte ikke mer enn 30 sekunders intervaller i den farten, før jeg måtte opp på sida og puste litt, så det kommer nok til å ta litt tid. MEN - tenker nok at formen kommer seg ganske raskt! Tror kanskje jeg skal sjekke om jeg har riktig løpeteknikk, er ikke så lang i bena og følte nesten at jeg var på en sprint i 14 km/t... Dette skal bli interessant å gjennomføre! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33180-hjelp-til-treningsprogram-for-%C3%A5-l%C3%B8pe-3-km-p%C3%A5-under-13-min/#findComment-1128035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kennda Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Hehe, om du føler det blir litt for voldsomt å lange ut i full sprint, så kan det jo være lurt å kanskje ikke gå helt opp til 14 km/t med en gang. Kanskje du trenger litt tilvenning til det å løpe og få inn riktig teknikk som du selv sier Men personlig kan jeg i hvert fall si at jeg forbedret persen min på på 10 km kraftig ved å utelukkende bruke geriljakardio/tabata-intervaller som var 8x20 sekunder full sprint på mølle Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33180-hjelp-til-treningsprogram-for-%C3%A5-l%C3%B8pe-3-km-p%C3%A5-under-13-min/#findComment-1128532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.