Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på dette og kommer nå kanskje med et veldig dumt eller opplagt spørsmål for de med litt efaring.. men jeg lurte på om en styrkeøkt kan gjennomføres i flere omganger ila dagen? :blush:

Jeg er alene med to små, og hjemme i permisjon med babyen nå. Prøver å komme meg litt i form og har fått satt opp program og trener styrke hjemme med vekter. Kunne tenkt å prøve å trene på dagen når baby sover, men så sover han ofte korte dupper og jeg har ikke forsøkt å trene da for jeg vil sansynlig bli avbrudt en stund før jeg er ferdig. Så da lurer jeg på om man kan gjennomføre en styrkeøkt i flere omganger gjennom dagen. Er det noen ulemper ved dette vs å gjennomføre alt på løpende bånd? Har fått beskjed om å gjennomføre øvelsne i den rekkefølgen øvelsene er satt opp, men kan man ta en øvelse her og en der (tyngre øvelser med vekter også) og jobbe seg nedover programmet ila dagen, eller vil det gi dårligere fremgang/resultat? Altså ville gjennomført en øvelse ferdig og ikke stoppet før alle sett var tatt.

Det er også øvelser jeg enkelt kan gjennomføre sammen med barna på ettermiddagen når jeg uansett ligger på gulvet og matta sammen med dem i stua, som feks planke, planke med sidehev og mageøvelser. Tenker at jeg kanskje kan plukke ut disse så det blir mindre å gjennomføre til kvelden, har liksom behov for mer enn 5-6 timer hvile ila døgnet og er ikke ferdig med trening før langt på kveld siden jeg først kan trene når de er i seng å sover.. Så hadde vært gull og kunne dele litt opp, men jeg vil ikke at det skal på bekostning av resultat og /eller fremgang.

Takker for svar :)

Fortsetter under...

Ja, det er fullt mulig å dele opp en styrkeøkt. Hvor bra du kommer ut av det er en helt annen sak. Jeg har også to små (ikke alene, riktignok), og jeg får trent om morran, og hvis ikke, trener jeg på kvelden etter at de har lagt seg. Hvordan ser programmet ditt ut? :)

Har bare vindu fra 8 om kvelden til 6 på morgenen.. så blir som regel på kvelden da.

Jeg har 3 dager pr uker som ser slik ut (set og rep varierer fra uke til uke):

Dag 1:

Stående roing med stang

Enarms roing

Diagonal løft

Glute bridge

Fremoverbøyd sidehev

Magecrunches

Beinhev

Dag 2:

Utfall

Hipthrust

Planke med sidesteg

Sideplanke med hoftehev

Dag 3:

Step up

Enarms roing

Good mornings

Glute bridge

Bicepcurl

Tricepsex bak hodet Ambat situp

Tenkte sånn om man feks kan dele opp etter det som "henger sammen" (slik jeg ser det da, men jeg er jo fersk så jeg vet jo ikke om det er riktig ;) ) som feks

Dag 1:

Stående roing med stang

Enarms roing

Fremoverbøyd sidehev

Diagonal løft

Glute bridge

Magecrunches

Beinhev

Dag 2:

Utfall

Hipthrust

Planke med sidesteg

Sideplanke med hoftehev

Dag 3:

Step up

Good mornings

Glute bridge

Enarms roing

Bicepcurl

Tricepsex bak hodet Ambat situp

Det er spesielt dag 1 og 2 som jeg kunne tenkt det var tidsbesparende å ta ut å gjennomføre feks magecrunches, beinhev, planke med sidesteg og sideplanke med hoftehev til andre tider så økte på kvelden blir kortere. Disse øvelsen gjøre jeg uansett oppe i stua (trener vekter i kjeller uten varme og orker ikke ligge på betoggulver der) på matte. Og jeg kunne gjort de istede for å bare ligge på gulvet på samme matten sammen med ungene. Dag 2 kan jeg klare å gjennomføre i ett strekk mens han sover om dagen om jeg har planlagt det og kommer i gang med den gang han sover. De andre øktene tar lenger tid enn hva han sover..

Personlig tror jeg du har mer igjen for å prøve deg på et ferdig oppsatt program. Jeg har også holdt på med noe a la det du gjør nå - og det funker det også, misforstå meg rett ! Jeg har vel et program et sted som har funket for meg da jeg måtte trene på andre tider og ikke kunne være på senter - jeg kan jo se om jeg finner det. Tok ikke lang tid å gjennomføre det. Hvis du ønsker det selvfølgelig, bare et tips :)

Dette er ferdig oppsatt. Altså jeg betalte en pt for å sette opp til meg etter det jeg ønsket å fokusere (rumpe og mage) , mitt utstyr (vekter og stenger) på og at det skulle være mest mulig effektiv mtp tid/resultat..

Er det ikke dumt å bytte nå som jeg har fått inn teknikker og sånn? Brukte så lang til på å komme "inn i det".. Er så kjedelig når man må google, se youtube og studere hver gang man skal trene for å være sikker på at man gjør riktig. Da går det iallefall mye tid.. Men jeg ønsker jo egentlig mest mulig resultat, så jeg ser gjerne på det om du finner det

:)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...