Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :)

Trener en god del både styrke og kondisjon. vekter, jogging romaskin og svømming 4-5 ganger i uka til sammen.

Har hatt en pause på 2uker fra joggingen da jeg fikk vondt i venstre fot forrige gang. Smerten strekker seg litt på baksiden av kneet men føles ikke ut som ett kne problem. Smerten er liksom på midten av foten men på ett større område enn bare kneet. Smertene kom gradvis og ville ikke gi seg. Prøvde på mølla igjen nå i dag og det tok bare ca 5min så kom smertene tilbake igjen. Kjenner ingen smerter ellers når jeg trener ben kun jogging...

Snakket med en natrapat som var innom trenings senteret. Han kikket på meg når jeg sto rett opp og ned og mente jeg hadde en liten "helling" til venstre uten at jeg merker det. Når han presset overkroppen litt til høyre så kjennte jeg at venstre fot liksom løftet seg litt. Så det kan vel være noe i det? Men har aldri hatt problemer med dette før. Jeg jogget også i fjor vår å sommer uten smerter eller problemer. Hva kan det være og hva bør jeg gjøre ?

Setter stor pris på svar som kan hjelpe :)

mvh alexander

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32976-vond-fot-under-jogging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Ja er det som er litt vanskelig, men skal prøve.

Smertene er mest på utsiden av venstre foten, fra midten av leggen og opp til rett over kneet. Føles ikke ut som en strekk men det er mer som verking inni foten. Går så si vekk nesten med en gang. Nå etter noen timer kjenner jeg ikke noe til det. Hadde jeg fortsatt å jogge ville smertene økt mer kjennte jeg.

Når jeg jogget på mølla kjente jeg bedre til det når jeg med vilje landet mer på fremre del av skoen / tærne enn hva jeg ellers gjør når jeg jogger.

Hei

Ja det stemmer. Naprapatne mente nok at jeg pronerte litt på venstre foten. At det kunne være årsaken til smertene under jogging. Da venstre foten får en feil belastning. Det som jeg stiller meg litt undrene til er hvordan dette har hendt.. eller når. Jogget 2 te 3 ganger i uken i fjor vår og sommer over flere måneder. Uten å kjenne noe til dette i det hele tatt.

Annonse

hei

Ja ser at venstre foten (ca rundt ankelen) buer/svinger seg litt inn til høyre, det gjør også høyre foten men ikke så mye.

Ser også på litt eldre skopar at venstre sko er litt mer slitt på høyre side asså jeg tråkker kanskje litt skevt i forhold til høyre som er bent slitt

Ja det stemmer, mest i fra midten av de gule strekene og opp til siden av kneet.

Kjenner litt smert når jeg masserer og det føles litt stramt. Merker forskjell fra høyre og venstre fot for å si det sånnt. Det gjør litt vondt men vil ikke si det er noen voldsomme stramhet eller smerter når jeg masserer. Mer litt ømt å stramt ja..

Ok. Hvorfor disse musklene er så stramme, det vet jeg ikke. Kanskje løpsteknikk, hoftemekanikk eller lignende. Umulig å si uten å ha sett på deg.

Uansett så mistenker jeg at CPN (nerven) er fanget i diverse bindevev i leggen din. Spesielt fordi smertene blir borte såpass fort når du stopper, men også pga smerteområdet.

latlegnerves.jpg

IMG_3011.JPG

Uansett så foreslår jeg at du gjør noen øvelser for å styrke supineringen og proneringen av foten. Du kan kombinere dette med å massere utsiden av leggen (peroneus). Gjør øvelsene på begge føttene.

Ingen garanti for at jeg har rett, men det er verdt et forsøk :-)

takker for god hjelp :D er ikke så lett formidle problemene å smertene bare over nett. Men skal forsøke det som du skrev her og også takk for videoen

Tenker jeg kan gjøre dette ca 2-3 uker for å se om det blir bedre. Fosøke å jogge litt forsiktig etterpå.

Bør jeg gå til legen om dette ikke da går vekk så får han eventuelt sende meg videre til noen andre :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...