Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så har jeg begrenset hoftefleksjon (90-100 grader ish) og begrenset innoverrotasjon (15-20 grader ish). Noe som igjen går utover knebøy o.l..

Har søkt litt rundt og det vises mest til FAI (femoroacetabular impingement), der man har tre typer FAI; CAM, Pincer eller begge to samtidig.

Jeg har ingen smerte når jeg fører hofta i fleksjon eller intern rotasjon, derfor får jeg det ikke helt til å rime med FAI, da det som oftest fører med smerte?

Hadde satt pris på tips og hjelp :)

Fortsetter under...

Tja, kjenner litt impingement følelse når jeg f.eks setter meg ned i en dyp knebøy, på en skala fra 1-10 så 2-3 kanskje. Men vil fikse det, da jeg ikke vil ha buttwink når jeg tar knebøy. Dette gjelder begge hoftene.

Har begynt med posterior capsule tøyinger.

Men når jeg ligger på rygg klarer jeg fint å føre hofta i fleksjon til 120 grader. Intern rotasjon bedrer seg også liggende. Tyder det på svake hoftebøyere?

Nei, klarer fint å holde knærne ute.

Ja, klarer å heve det litt over 90, kanskje 100. Klarer 30 sek på begge uten vanskeligheter. Eneste, kjenner jeg blir litt øm rett innenfor hoftekammen når jeg står sånn lenge, Iliacus?

Prøv å abdukter og eksternt roter i større grad (mens du svaier korsryggen), dette tar mer på psoas. svak?

Det jeg tror er problemet, er at adduktorene dine er stramme og derfor begrenser hoftefleksjon og kan irritere skrittet litt i bunn av bøyen, HVIS jeg forstår hva du mener. Men du er såpass vag og utydelig i hva slags symptomer du har og hva du egentlig trenger svar på, at jeg blir litt usikker!

Iliacus er (blant annet) en ekstern rotator og kan i dette øyemed begrense innrotasjon. Når det er sagt så tviler jeg på at du har impingement i hofta ut i fra det du beskriver!

Annonse

Kjenner det tar mer på psoas ja, men fortsatt ingen store vanskeligheter med å holde benet oppe.

Det med adduktorene kan stemme, da jeg slet med lyskestrekk for en del år siden når jeg spilte fotball. Pleier å foam rolle adduktorene, men kommer ikke helt til øverst i skrittet, så det kan være noe der. Kanskje det er pectineus som er altfor stram?

Ja, godt å høre at det ikke er impingement :) Da kan man jo bare glemme aktiviteter som krever dyp hoftefleksjon

Tror ikke pectineus er for kort, har prøvd noen tøyinger og kjenner ikke at det tar noe særlig. Cossack squats går uten problem f.eks.

Men irritert slimpose hørtes sannsynlig ut.

Om smertene sitter i skrittet ved slimposen, så tror jeg det er pectineus (Iliopectineal bursa). Om det føles mer som en muskelstrekk, så kan det være hvem som helst av adduktormusklene. F.eks adduktor magnus (vanlig). Du kan massere innsiden av låret, helt fra skrittet og ned til kneet og da kjenner du sannsynligvis hvor problemet ligger.

Pectineus strekkes slik som på bildet i tråden jeg linket. Alle fire, svai korsrygg og bred stilling - dytt rumpa bakover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...