Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo alle spreke gravide og mødre :)

Jeg er da førstegangsgravid og har noen spørsmål rundt dette.

Vet det er mange her som har vært aktive før, under og etter graviditeten og jeg lurer litt på dette med vektøkning for dere som hadde lav, normal BMI.

Jeg ligger på nedre del av BMI skala og skal da legge på meg minst 12-14 kg. Men så lese jeg rundt at andre med samme utgangspunkt ikke legger på seg noe eller bare noen få kg. De sier at bare baby og alt babystæsjet minst veier 12 kg. Hvordan er det da mulig å ikke legge på seg minimumet?

Jeg er nå i uke 15 og ligger bra til i forhold til vektkurven og har lagt på meg ca. 4,5 kg. Jeg spiser, drikker og trener helt likt som før så jeg kan i teorien umulig ha gått opp i fettprosent, men allikevel har jeg lagt på meg rundt lårene. Synes det er litt fasinerende. Endrer fysikkens lover seg noe når en er gravid? Hvordan kan jeg legge på meg andre steder enn mage og pupper når jeg ikke er i overskudd?

Hvordan var deres vektkurve og la dere på dere andre steder enn på magen og spiste/trente dete likt før og under svangerskapet?

Hvordan var det etterpå?

Gikk kiloene raskt av og dere som ikke la på dere så mye; hadde dere nok melkproduksjon til fullamming?

Mange spørsmål her :p Men kjekt å høre andre aktive og sunne mødres erfaringer :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32707-gravid-og-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor mye dette kan hjelpe eller om det trengs i ditt tilfelle. Jeg synes du virker ganske opplyst og litt mer klar for oppgaven fremfor deg enn jeg var/er. Jeg er enda ikke helt klar og kommer nok aldri til å bli det tipper jeg. Dette med å gå gravid er absolutt ikke noe for min psyke og jeg har i grunn absolutt ikke kost meg så mye som forventningene jeg hadde til dette underet som skjer i kroppen min var en gang i tiden. Spesielt/ unikt og veldig annerledes er det absolutt!!

Men for å svare på innlegget ditt :D :

Jupp, hormonene du nå som gravid har i kroppen endrer delvis en del av kroppens funksjoner slik at kroppen din kan bære frem og amme barnet. Disse kroppslige endringene vil være større for de som bærer sitt første barn.

For meg så hjalp det ikke å høre hva kroppens forandringer vil være og at gjennomsnittet av gravide nettopp hadde det sånn og slik. Jeg frika helt ut av at vektøkningen gikk raskt oppover og trengte absolutt å vite HVORFOR er det slik. Heldigvis så stagnerte vektøkningen kraftig ved ca. 6-7 mnd for meg, men da hadde jeg også avfunnet meg med at disse endringene i vekta hadde sine grunner og var en del mindre stresset og hysterisk ang det.

Jeg er nå gravid i uke 35 og har foreløpig gått opp ca.10-13 kg så jeg nå veier 80-81 kg. Jeg er 165 cm høy. Har vel kun gått opp 1-3 kg de siste 2 mnd. Jeg har fått litt mer ekstra fett på lår, rumpe og armer. Fryktelig lite på magen utrolig nok men i begynnelsen så syntes jeg også at magen virket litt "blubbete/chubbi". Brystene mine har i allefall gått opp 2-3 str, jeg bruker bare sportstopper og måtte gå fra xs/s til m. Selv om jeg trener så har jeg mistet litt muskelmasse også, dette er vel erstattet med fett tipper jeg. Jeg har trent styrke(har blitt redusert gradvis pga fysiske utfordringer, må lytte til kroppen sin) og kardio hele svangerskapet. Jeg har blitt veldig nazi ang saltmengde i kosten, det er redusert så godt det går an og jeg kuttet smågodt(er jo bare sukker ikke næring i det alikevel) mm totalt nå etter nyttår da jeg går mot slutten av graviditeten(legen kan jo be deg om å få i deg mer salt også fordi man har for lavt blodtrykk o.l, og det skal man høre på). Jeg har hele veien vært flink til å spise regelmessig, variert og gode nok mengder slik at jeg vet at ungen og jeg får det vi trenger av næring. Et slikt forhold til mat vil også gjøre at man unngår de verste cravingsene selv om man av og til kan bli ganske matlei og ikke ha lyst på mat for så å ha et ønske om å spise det meste man kommer over. Så lenge jordmor ser en økende vekstkurve ut i fra normalen ang barnet i magen så går det bra, om det ikke er ønskelig økende vekstkurve så blir man kalt inn for ny kontroll ganske raskt og kontrollert om det stemmer eller ei.

Men da du friker helt ut pga den store vektøkningen og regner ut at du kommer til å ende opp med 20 - 30 kg i vektøkning ut fra hva man hittil har gått opp så hjalp det hvertfall meg å vite litt om nettopp hvorfor kroppen endrer seg såpass mye i vekt.

Her er noen eksempler. Folk får helt klart lov til å korrigere meg eller komme med tilleggsopplysninger da jeg ikke er en ekspert og ikke er så hårsår heller.

F.eks:

- Brystkjertelen vokser under påvirking av østrogen, progesteron, hPL og prolaktin. Under første svangerskap skjer den veksten av brystkjertelen som gjør at den er i stand til å produsere melk. Fettvevet i brystet erstattes delvis av kjertelvev.

- Blodvolumet øker med ca. 50 %(tilsammen igjennom hele svangerskapet). Det er større økning av blodplasma enn av røde blodceller, det fører til at konsentrasjonen av hemoglobin («blodprosenten») synker. Graden av økning av plasmavolumet henger sammen med barnets vekt. Hjertets arbeid øker, fordi det skal pumpe et større blodvolum. Minuttvolumet (den mengde blod som pumpes per minutt) øker 40–50 %. Det skjer dels ved at slagvolumet (mengde blod i hvert hjerteslag) øker, dels ved at pulsfrekvensen øker.

- Oksygenbehovet til fosteret, morkaken og den voksende livmoren gjør at respirasjonen øker jevnt gjennom svangerskapet. Ved slutten av svangerskapet er den mengde luft som pustes inn og ut ved hvert åndedrag, økt med ca. 40 %. (dette kan føles helt feil i og med at det etterhvert vil føles mye tyngre å puste men dette er fakta, tenk at blodvolumet også er veldig økt og dermed også antall celler som tar opp oksygen).

- Nyrenes arbeid øker også i svangerskapet, og de øker litt i størrelse. Det skjer en stor utvidelse av nyrebekkenet og av urinlederne. (når man tenker etter hvor mye mer blod kroppen etterhvert skal kunne rense så vil vel dette høres naturlig ut).

- I mage-tarm-systemet er det nedsatt bevegelighet og slappere muskulatur i tarmveggen, dette blant annet på grunn av progesteronvirkning. Dessuten kan avføringsrefleksen være hemmet av livmorens trykk mot tarmen. (dette vil jo føre til at man går å bærer på mer "dritt" noe som også veier bitelitt).

- Noen av hormonene(husker ikke hvilke) gjør også at kroppen lagrer lettere fett som økt fettavleiringer i underhuden. Dette fettet er viktig, fordi det ekstra fettet inneholder energi som skal brukes til produksjon av morsmelk når barnet er født.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...