Gå til innhold

Reparere forbrenning


hauce

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper noen kan hjelpe meg litt! J

Jeg har hatt et litt anstrengt forhold til kropp og ernæring egentlig så lenge jeg kan huske, men det forverret seg for et par år siden etter div skader som gjorde at jeg ikke kunne trene. Kuttet drastisk i matinntaket, og økte aldri igjen etter jeg kunne trene igjen.

I februar i fjor fant jeg ut at nok var nok og at jeg trengte mer hjelp for å klare å snu dette. Jeg startet opp med behandling hos psykolog og i samarbeid med ernæringsfysiolog har jeg gradvis økt matinntaket fra 800 kcal daglig fra sommeren ifjor til 2000 i dag. Skal økes til i hvert fall 2300 i løpet av februar.

Jeg elsker å trene, og trener ca hver dag, da med hovedvekt på styrketrening og en del kondisjon. Pga av en underliggende sykdom er jeg mer disponert for skader og vondter så det har vært og kommer til å fortsette å være vanskelig for meg å bygge masse muskler i beina ved hjelp av f.eks knebøy, ulike varianter av markløft og lignende, men har jobbet meg opp til å bli ganske så sterk i overkroppen, og gjennomsnittelig (for de som trener) sterk i beina.

Når jeg økte matinntaket de første rundene gikk vekta opp fra 53 kg til 55 kg, og nå på nyåret har den på kort tid gått opp til 56. Laveste vekt på det verste var 50 kg, men de første 3 kg kom gravdvis på etter jeg begynnte å trene igjen. Skulle helst holdt meg rundt 53-54, da det var min tidligere normalvekt, før ting tok helt av. Er forresten 167 høy, så er godt innenfor normalområdet nå. Kjenner jo at klærne har blitt strammere, og vet at det er noe muskler, men også fett, som dessverre legger seg rett på magen. L Prøver å holde ut denne vektøkningen i håp om å reversere de skadene jeg evt har påført ved å spise alt for lite å trene alt for hardt. Jeg ønsker å få et mer normalt forhold til mat og kropp, og det har blitt bedre, men jeg lurer på når vekten vil slutte å øke?

Regner med at kroppen min har gått på sparebluss, ettersom jeg holdt stabil vekt på 800kcal over lengre tid, og jeg forstår at den da suger til seg alt av næring, men når vil det flate ut og når vil kroppen begynne å forbrenne som normalt? Jeg kjenner meg passe redd for at vekta bare skal fortsette å øke og at jeg må tilbake til å spise minimalt for å holde det i sjakk. Kommer nok aldri til å slutte å være opptatt av hvordan jeg ser ut og ønsker en veldefinert og sterk kropp, men samtidig spise normalt.

Hvor lenge må jeg belage meg på at jeg legger på meg for å reparere? Og hva kan jeg gjøre etterpå for å bli fittere og få ned fett% uten å havne inn i samme suppa igjen?

Alle tips og erfaringer mottas med stor takk, da jeg egentlig ikke får noe fornuftig svar av ernæringsgfysiologen ang dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen hit.

Ang. det å normalisere forbrenningen etter lang tid på stort underskudd så kan det ta alt fra 3 mnd til et år før alt er normalt igjen. Dette avhenger også av mengden fett en har på kroppen. Jenter MÅ ha en viss mengde fett på kroppen for å ha et velfungerende hormonsysten. Er hormonsystemet ditt på bærtur fordi fettprosenten holdes nede så tar det lengre tid.

Derfor bør du virkelig legge vekk den tanken om at du ikke skal ha fett på kroppen.

Om du øker matinntaket gradvis og ikke gjør store hopp i kcal i ny og ne så vil kroppen venne seg til mer og mer mat og dermed vil også forbrenningen tilpasse seg deretter og du vil kunne spise mer energi uten at mye av det lagres. Og igjen, selv om vekten går litt opp når du begynner å trene så betyr ikke det automatisk fett. Musklene og leveren lagrer glykogen + vann, så dermed kan du gå opp 1-2 kg uten at det er noe annet enn dette. Trener man styrke vil man også oppleve å bli pittelitt større, men igjen, musklene fylles opp og vil derfor øke en anelse i volum.

Går du derimot raskt opp i vekt over flere uker så kan man anta at matinntaket er litt for stort, men det betyr heller ikke at du må halvere energiinntaket. Kutt litt og litt og se når ting stabiliserer seg.

Om du er 167 cm høy og ønsker å være 53 kg, så har du en BMI på 19, noe som begynner å nærme seg grensen til undervektig.

Det er dessuten ikke vekta som har noe å si for hvordan du ser ut...

7938699_orig-640x415.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit.

Ang. det å normalisere forbrenningen etter lang tid på stort underskudd så kan det ta alt fra 3 mnd til et år før alt er normalt igjen. Dette avhenger også av mengden fett en har på kroppen. Jenter MÅ ha en viss mengde fett på kroppen for å ha et velfungerende hormonsysten. Er hormonsystemet ditt på bærtur fordi fettprosenten holdes nede så tar det lengre tid.

Derfor bør du virkelig legge vekk den tanken om at du ikke skal ha fett på kroppen.

Om du øker matinntaket gradvis og ikke gjør store hopp i kcal i ny og ne så vil kroppen venne seg til mer og mer mat og dermed vil også forbrenningen tilpasse seg deretter og du vil kunne spise mer energi uten at mye av det lagres. Og igjen, selv om vekten går litt opp når du begynner å trene så betyr ikke det automatisk fett. Musklene og leveren lagrer glykogen + vann, så dermed kan du gå opp 1-2 kg uten at det er noe annet enn dette. Trener man styrke vil man også oppleve å bli pittelitt større, men igjen, musklene fylles opp og vil derfor øke en anelse i volum.

Går du derimot raskt opp i vekt over flere uker så kan man anta at matinntaket er litt for stort, men det betyr heller ikke at du må halvere energiinntaket. Kutt litt og litt og se når ting stabiliserer seg.

Om du er 167 cm høy og ønsker å være 53 kg, så har du en BMI på 19, noe som begynner å nærme seg grensen til undervektig.

Det er dessuten ikke vekta som har noe å si for hvordan du ser ut...

7938699_orig-640x415.jpg

Tusen takk, og takk for et godt svar! :)

Hjelpes, hadde håpet det skulle gå fortere... Har økt gradvis med rundt 300-400 kcal på hver økning siden august.. Vekta har gått sakte men sikkert opp, men jeg har ikke økt noe nevneverdig i styrke så jeg tenker liksom automatisk at fett% har økt. Jeg har ikke noe håp eller intensjon om å ikke ha noe fett på kroppen, det tror jeg er genetisk umulig for min del, og det har jeg innfunnet med for lenge siden. Men når klærne strammer og magen er blitt større får jeg allikevel litt noia. Det er liksom kun på magen det legger seg. :facepalm:

Det er litt godt å høre at det kan være en del vann også.. Kan jeg forvente at kroppen lagrer vann under hele økningsprosessen, evt hvor lenge?

Hormonsystemet har vært på bærtur, men fikk tilbake mensen igjen for under en mnd siden, og er veldig glad for det! :D

De bildene var svært motiverende (y) Igjen tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det egentlig bare å være tålmodig. Når du har vært "ute å kjøre" såpass lenge så kan det ta lang tid før alt fungerer sånn som det skal igjen.

Men ang. økningene dine.

Prøv å øk 50-100 kcal i uken i stedet for 300-400 kcal i slengen.

Du tilpasser deg bedre små jevne økninger enn større økninger her og der.

Bare et forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det egentlig bare å være tålmodig. Når du har vært "ute å kjøre" såpass lenge så kan det ta lang tid før alt fungerer sånn som det skal igjen.

Men ang. økningene dine.

Prøv å øk 50-100 kcal i uken i stedet for 300-400 kcal i slengen.

Du tilpasser deg bedre små jevne økninger enn større økninger her og der.

Bare et forslag :)

Ja det er vel prisen å betale for å tulla det sånn til.. :oops:

Takk for tips, det prøver jeg mer enn gjerne!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...