Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått sterke ryggsmerter i korsrygg/sete i forbindelse med scooterkjøring/løfting. Skal sies at jeg har vært plaget med korsrygg/venstre sete og lår i en god tid, men har forebygget dette med mye strekking og fokus på mobilitet ved trening.

Smertene nå er uutholdelige, jeg klarer knapt å stå opprøyst, og når jeg skal forflytte meg korte avstander må jeg helst krype på alle fire, eventuelt bruke krykker for å unngå å belaste venstre fot. Det er vondt å bruke krykker, da ryggen ikke liker belastningen av å stå så mye oppreist..

Har vært til Manuellterapeut på Fauske, hvor jeg bor. Og er blitt henvist til ekspresstime i MR-røntgen på førstkommende mandag.

Noen som kan anbefale en kiropraktor/senter i Bodø-området?

Er dypt bekymret for ryggen og helsa nå. :(

Takk! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32546-anbefalt-kiropraktor-bod%C3%B8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har heller ikke trodd at det skulle være noe magic fix, men at det kan hjelpe, og at han/hun kan komme med noen tips.

Nei, har ingen stråling ned i foten. Eneste jeg kjenner av og til er at jeg er litt nummen i fotbladet på venstre fot, ikke hele tiden. Smerten sitter nederst i korsryggen, rett over/i venstre rompeball. Er utrolig vondt når jeg står på foten og retter meg opp. Skal til MR-undersøkelse i morgen :)

Det som skjedde var at jeg skulle hjelpe med å løfte løs en fastkjørt scooter, 2 dager etter begynte smertene å komme. Kvelden 2 dager etter måtte jeg legge meg ned på gulvet og dra meg inn på soverommet..

Høres mer ut som iliosakral-leddet.

SI-joint.jpg

'låsning' i dette området er faktisk noe alle kiropraktorer er trent til å rette opp, samt identifisere. Årsak til låsning kan være for stramme eller for svake iliosakral stabilisatorer, som f.eks gluteus maximus, piriformis, quadatus lumborum, psoas,og transversus abdominus. Bekkenbunnen spiller også en rolle, da disse er koblet til bla. til halebeinet.

Jeg tror at enkelte (alle?) manuellterapauter også kan manipulere / identifisere dysfunksjon av IS-leddet.

Subluksering (låsning) i IS vil kunne irritere nervene i området, som kanskje forklarer nummenheten du opplever.

sacroiliac-joint.jpg

Kan hende jeg tar helt feil altså :-) Men dette er en potensiell forklaring ift symptomene dine.

God bedring!

Takk for svar og god forklaring! Setter pris på å få et svar som er litt positivt, i stedenfor prolaps. Skjønner at du ikke kan garantere noe.

Vil man kunne se dette i MR-røntgen?

En ting til, hvordan er skadeomfanget om det skulle være skade i iliosakral-leddet? Ofte langsiktig?

Annonse

Til opplysning; fra i går ettermiddag og i hele dag har jeg hatt mye "leamus" i deler av venstre rumpeball. Vet ikke om dette kan være et positivt eller negativt tegn, eller bety noe i det hele tatt..

Nerverøttene til venstre glute er mellom L5 og S2, altså i iliosakral området.

AC1357_01.jpg

Som du ser så kan blandt annet piriformis klemme denne nerven (inferior gluteal nerve). I tillegg vil en IS låsning (avhengig av hvor den er låst) kunne forverre/imitere piriformis syndrom.

Ift MR så tror jeg at det er vanskelig å se dette der, da IS leddet har veldig liten bevegelse. Oppsøk noen som har gode palpative (befølelsesundersøkelse) evner, og kjenner til testene for å kontrollere IS for dysfunksjon.

Jeg synes det høres veldig ut som en IS låsning. Har selv hatt dette en gang, etter for hard strekking av piriformis. Fikk lirket det på plass igjen og da var smerten helt borte. Forskjellen mellom meg og deg er antakelig at mitt tilfelle var 'akutt' mens ditt er noe som har skjedd over tid. Dvs at stabiliseringen i leddet må undersøkes.

Irritasjon av nerven som fyrer glute, kan antakeligvis føre til uønskede triggers i gjeldende muskel (jeg har ingen erfaring med akkurat dette, bare så det er sagt).

Mitt tips: Få en fysio eller kiro til å gå over iliosakralleddet ditt og undersøke potensiell låsning. Finn deretter ut av årsaken til låsningen. Enkel og overkommelig fremgangsmåte kan være å sjekke styrke/svakhet samt stramhet/fleksibilitet i musklene fra mitt første innlegg.

Jeg er ikke behandler og har heller ikke sett på deg, så det kan som sagt hende at jeg er helt på jordet :)

Håper det ordner seg!

Jeg ser du skriver at du har hatt samme skaden, etter for hard strekking av piriformis. Jeg har utført veldig mye utstrekking av denne siste måndene, grunnet sivhet. Har brukt vedlagt strekkeøvelse mye, og til tider litt hardt. Dette kan jo ha provosert frem det som du snakker om her.. ?

post-15531-14440996029543_thumb.jpg

Jeg ser du skriver at du har hatt samme skaden, etter for hard strekking av piriformis. Jeg har utført veldig mye utstrekking av denne siste måndene, grunnet sivhet. Har brukt vedlagt strekkeøvelse mye, og til tider litt hardt. Dette kan jo ha provosert frem det som du snakker om her.. ?

Helt umulig å svare på uten å ha sett på deg, sorry :/

Svar fra MR i dag;Prolaps i korsrygg L4/L5 :(

Sammendrag: Mest fremtredende funnet er et moderat stort, preforminalt skiveprolaps i nivå L4/L5 på venstre side, med antatt affeksjon av sentrale venstre L5 nerverot. Medfødt relativt trang spinalkanal grunnet korte pedikler.

Selve L5 nerverot virker litt uskarp begrenset og ødematøs fortrykket sammenlignet med høyre side.

Til informasjon så er jeg blitt en god del bedre, litt stiv og støl tidlig på morgenen, men utover formiddagen greier jeg fint å gå rundt omkring med forsiktig belasting.

Legen min har desverre ikke tid til "møte" meg før mandag, så jeg får ikke avklart hvilken behandling jeg bør gå til, og om jeg eventuelt bør vente litt med å få noen behandling i det hele tatt...

Annonse

Så kjipt at det var en prolaps! Når jeg leser over tråden igjen, så var vel det at du "knapt klarte å stå oppreist" en giveaway på noe mer alvorlig enn IS dysfunksjon, som jeg foreslo.

Ønsker deg god bedring! Finn en god fysio som kan hjelpe deg med rehabiliteringen, slik at dette ikke skjer igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...