Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er 21 år gammel jente, har nå trent 3 ganger styrketrening i uka i et halvt år. Er 165 cm høy og veier ca 72kg. Ønsker å gå ned (fettprosent), og idealvekten min (langsiktig) er ca 55 -58 kg. Først å fremst går jeg etter målebåndet, istedet for vekta - men begge disse to har ikke endret seg noe særlig siden jeg startet med å trene. Spiser sunnere enn før, lite godteri - kun evt på lørdagen.

Har brukt myfitnesspal i det siste, og tror jeg ligger på mer eller mindre 1400-1500 kcal. Ifølge fitnesspal skal jeg ligge på 1240 kcal, og ha 55% karbohydrater, 30% fett og 15 %. Stemmer dette?

På dager hvor jeg står opp sent, eller ikke har skole er dette greit oppnåelig, men på dager med skole blir jeg som regel skrubbsulten, så kan være vanskelig å komme ned på 1240 kcal..

Har greit med tålmodighet på dette, og er greit å vente på resultatene så lenge de kommer til slutt! Men siden jeg ikke har hatt noe særlig resultater på egenhånd enda, så trenger jeg litt hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32518-liteingen-framgang-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1240 = for lite!

(jeg veier 14 kilo mindre enn deg og har en bMR på over 1400 - dvs at jeg trenger over 1400 kcal om jeg ligger HELT I RO EN HEL dag) For lite mat + trening = stresset kropp. Tilstedeværelse av stresshormoner i kroppen din vil over tid kunne ha den effekten at kroppen heller lagrer fett og iallfall ikke bygger muskler. Jeg er ikke noe ekspert, men anbefaler deg å øke kaloriene til f.eks 1600 i første omgang.

Makro; dette finnes det nok ingen fasit på. Mange har meninger, og de varierer fra person til person. selv har jeg hatt hatt god effekt av å ligge på ca 40/30/30 (k/p/f). Ikke bli for opphengt i å treffe på punkt å prikke heller, men bruk det som en pekepinn. Myfitnesspal er god slik sett, men ikke la det bli slik at du MÅ logge alt hver eneste dag. Loggfør maten i en periode for å vite ca hvordan du kan spise, og så legger du den vekt en stund. Rett og slett av hensyn til det psykiske,mog langsiktig vil du kanskje ikke leve med en konstant matlogging. det er fort gjort å bli veldig opphengt selv om en tror en har full kontroll

Anbefaler deg å sjekke ut denne;

http://iifym.com/iifym-calculator/

og så justere innstillingene på myfitnesspal etter denne. gi den en uke eller to og se hva som skjer:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...