Anonymus Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Hei! Jeg har slitt en stund med å være veldig anspent i nakken/skulderen (jeg vet ikke navnet på muskelen, men har funnet et flott bilde på google for å vise hvor jeg mener!). Musklene har blitt veldig store, og det begynner å gjøre ganske vondt. Det har blitt så ille at jeg sliter med å strekke armene oppover. Har noen noen tips til hva jeg kan gjøre med dette? Har dessverre ikke råd til dyre sportsmassasjer eller lignende, så helst noe jeg kan gjøre selv, enten i form av trening eller tøying! Takk! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31949-anspent-i-nakkeskulder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Heisann, dette er nesten garantert levator scapulae syndrom. Om skulderbladene ikke er stabile, så vil de ofte 'låse seg' i øvre posisjon. Du kan palpere levator scapulae og se om du finner mange triggerpoints (mest ved festet til skulderbladet), der etter pectoralis minor og s etter triggerpoints hovedsakelig ved ribbeinfestene. Kombiner dette med litt stretching (google). For å etablere stabilitet er det vanlig å oppnå gode resultater ved å styrke nedre trapezius, serratus anterior (spes. nedre fibre), og latissimus dorsi. Øvelser (google): Reverse flyes, fremoverlent shrugs, scapular pushups (pass på at skuldrene ikke shrugger opp mot nakken, men hold dem nede), og f.eks nedtrekk. Regner med at du allerede har dårlig kontakt med latsen din, så det er mulig at du må vente litt med nedtrekk om du ikke føler at du får kontakt. Et vanlig tegn her er forresten at trapezius gjør jobben for lats, og du vil få relativt store nakkemuskler uten å 'direkte' trene dem ;-) GL! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31949-anspent-i-nakkeskulder/#findComment-1086496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.