Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann, første gang jeg poster her, men lurket rundt en stund på nettstedet.

Jeg er 19 år gammel og veier nå 74kg, 183 cm høy. Det er omtrent ett år siden jeg begynte å trene, og etter en liten stund kom jeg over et program for nybegynnere som fokuserer på tyngre 5x5 for hele kroppen, med god progresjon (IceCreamFitness 5x5 for novices, for de som er interesserte). Har sett en god del progresjon på dette programmet, stoppet litt opp til tider grunnet innlæring av rett "form" og at jeg trolig ikke spiste nok.

Nå har jeg lyst til å bygge muskler, og passe på at jeg gjør det rett, jeg ønsker å få mye ut av dette programmet, samtidig som jeg ikke vil bli en stor fettklump (fra tidligere av har jeg vært litt "chubby", og gått ned i vekt, ønsker ikke å gå tilbake dit igjen).

Jeg har satt meg godt inn i kosthold, og vet omtrent hva som inntaket må være på for å jeg skal opprettholde vekta (ca. 3000 kcal).

Akkurat nå bruker jeg følgende vekt for 5x5 i dette programmet; 78kg knebøy, 105kg markløft (kun ett set pr. økt), 65kg fremoverbøyd roing, 62kg benkpress og 40kg miliitærpress.

Er litt usikker på om jeg har postet i riktig underforum, men setter stor pris på tilbakemeldinger og råd om hvordan gå frem nå - har lagt ved noen bilder også, så dere sånn ca. vet hvordan kroppen er nå.

post-35585-14440990560202_thumb.jpg

post-35585-14440990560656_thumb.jpg

post-35585-1444099056109_thumb.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31827-halv-nybegynner-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for raskt svar, det jeg egentlig har lurt på er om jeg liksom kan legge meg i en lengere periode i kalorioverskudd, uten at jeg legger på meg altfor mye fett samtidig. Det virker hvertfall som om jeg har funnet rett program for en nybegynner, men er så mye forskjellig info der ute om man skal ligge i et kalorioverskudd eller ikke, basert på kropp, hvor lenge man har trent etc.

Takk for raskt svar, det jeg egentlig har lurt på er om jeg liksom kan legge meg i en lengere periode i kalorioverskudd, uten at jeg legger på meg altfor mye fett samtidig. Det virker hvertfall som om jeg har funnet rett program for en nybegynner, men er så mye forskjellig info der ute om man skal ligge i et kalorioverskudd eller ikke, basert på kropp, hvor lenge man har trent etc.

5X5 er knall program.

Kjør på med kalorioverskudd du. Du finner selv ut hva som er best for deg. 3-3,5k kalorier i døgnet er sikkert greit.

Om du etter noen mnd syntes du legger på deg for mye fett kan du justere mengden kalorier.

5X5 er et hardt program som det lønner seg å være i overskudd på.

Jeg går nå på en 6-8mnd lang overskudds periode. Legger på meg litt fett (men mye muskler), overskudds fettet skal jeg lett klare å bli kvitt på 1-3mnd.

5X5 er knall program.

Kjør på med kalorioverskudd du. Du finner selv ut hva som er best for deg. 3-3,5k kalorier i døgnet er sikkert greit.

Om du etter noen mnd syntes du legger på deg for mye fett kan du justere mengden kalorier.

5X5 er et hardt program som det lønner seg å være i overskudd på.

Jeg går nå på en 6-8mnd lang overskudds periode. Legger på meg litt fett (men mye muskler), overskudds fettet skal jeg lett klare å bli kvitt på 1-3mnd.

Takk, har vel hatt det problemet med at jeg ikke vil legge på meg for mye, men samtidig så blir jeg nok ikke overvektig over natten dersom jeg forsetter å følge ed og gjøre gradvise endringer, takk :)

Takk, har vel hatt det problemet med at jeg ikke vil legge på meg for mye, men samtidig så blir jeg nok ikke overvektig over natten dersom jeg forsetter å følge ed og gjøre gradvise endringer, takk :)

Overvektig blir du nok ikke med det første nei;)

Eneste som vet hvor mye kallorier du trenger er deg selv. Prøv deg frem. Men overskudd er veien å gå for å bygge muskler. Jeg ligger på 5-6k kallorier på treningsdager ;)

Annonse

Det beste er nok å prøve deg frem ja.

Jeg har lignende plan som AK87 fremover, legge på meg muskler og noe fett de neste 5 mnd, for deretter å bli kvitt overskuddsfett til sommeren :)

Jeg har kjørt 5x5 i overskudd en del måneder nå, og har hatt god progresjon og satt ny PR i alle løft. Jeg har faktisk "kun" lagt på meg 3 kg denne perioden, gått opp fra 72,5 til 75,5 kg. Hadde egentlig planer om å legge på meg litt mer (78 kg), men har hatt grei progresjon i løftene uansett, så ser på det som positivt :)

Øker matinntaket litt når progresjonen stopper opp.

Skuldertrøbbel har satt meg tilbake i perioder (kvitt dette nå takket være nyttig info her på forumet), men har hatt følgende progresjon på 5RM:

Benk:

Før: 77,5

Nå: 90

Bøy:

Før:100

Nå: 110 (startet lavt på bøy, og har en del å gå på her)

Mark:

Før: 90

Nå: 110 (alltid slitt med mark, jobber med teknikk og BØR komme seg betraktelig)

Pendlay row:

Før: 62,5

Nå: 72,5

Militærpress:

Før: 42,5

Nå: 50

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...