Gå til innhold

Når du mister motivasjonen, og er nesten i mål (stort vekttap, vurdering av bukplastikk)

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært tykk, og har i barneårene vært mye mobbet for det. Jeg har utviklet en konstant dårlig selvtillitt, som jeg sliter med fremdeles.

Nå er jeg 36 år, og i januar i år tok jeg fatt på en livsstilsenring. Jeg har det ganske bra om dagen, og jeg følte meg moden og motivert nok til å kunne ta fatt på dette nå. Jeg har gått på Roedekurs og fulgt opplegget der, samtidig som jeg har trent mye. I januar 2014 veide jeg 105,6kg. Nå er jeg nede i 79,4kg, og med en høyde på 178cm er jeg rett rundt hjørnet for å nå en BMI på 25. Målet er egentlig å komme litt under, kanskje nærmere 70kg. Jeg er egentlig veldig fornøyd med å ha gått ned så mye, og synes det er stas å kunne gå i klesbutikker jeg tidligere aldri fant passende klær i. Jeg opplever også stor fremgang i treningen, og det er veldig deilig.

Problemet er bare at jeg er nesten i mål, og jeg skammer meg over min egen kropp og resultatet. Utad ser jeg jo mye bedre ut enn jeg gjorde, og det ser jeg jo også selv. Med klærne på! Men magen som har vært det jeg har skammet meg mest over, er fremdeles stor. Den buler mye ut over buksekanten, og jeg må ha høye bukser for å ikke få en stor valke forran. Årsaken er nok at vekttapet har medført endel løshud, og med tanke på at magen alltid har vært stor, har nok magemusklene revnet for lengst. I utgangspunktet var litt av motivasjonen til å gå den veien jeg gjorde, at jeg overhodet ikke ønsket noen operasjon. Jeg skal ærlig innrømme at jeg var overbevisst om at skulle jeg noen gang nå en normal vekt, så måtte jeg nok slankeopereres. Jeg fikk motet til meg, og ville prøve uten. Og har jo faktisk klart å komme nesten mot normalvekt. Nå skammer jeg meg derimot over resultatet, fordi magen jeg alltid har hatt komplekser for, ennå ikke er borte. Det er også ekkelt å se hvordan den henger ned særlig når man lener seg fremover. Det hender også at det "shaker" i valkene når jeg trener, og det synes jeg er litt kjedelig. Merker også at setet har blitt litt for stort for kroppen. Når jeg sitter i bilen så får jeg ofte en valke bak. Det gjør ikke vondt, men det føles ikke bra ut når man sitter. Jeg har rett og slett blitt for liten for min egen kropp.

Fra og egentlig aldri ha ønske om noen operasjon, har jeg nå begynt å titte nærmere på bukplastikk. Jeg har ikke villet dele denne tanken med noen, da jeg har hatt ønske om å gjøre alt på den sunne måten. Men etter hva jeg skjønner vil jeg ikke kunne oppnå noe særlig oppstrammende resultater, der jeg er nå. Jeg lurer på om noen kan gi meg noen tips om hvordan jeg går frem? I første omgang har jeg jo lyst til å prøve og få dette offentlig dekket. Hvor mye løshud er det å forlage for å få dette dekt? Jeg har lest at det må ligge medisinske grunner til det. Men jeg har ingen medisinske grunner, utover at det er veldig irriterende når man trener, og at jeg har stort komplekser for magen. Jeg har ikke f.eks. sopp. Når i en slankeprosess vil det være riktig å oppsøke lege for å diskutere dette? Hvis man får henvisning videre, hvor langt tid tar det før man får ny time? Kan man be legen henvise deg til en privat klinikk, eller er det opptil legen å velge hvilken klinkk det henvises til? Hvis man får innvilget operasjon, hvor lang tid må man da eventuelt vente? Stilles det noen krav til målsetning før operasjonen?

Fortsetter under...

Først og fremst, godt jobbet!

Nå skriver jeg her uten å kunne hjelpe mye med dine spørsmål. En del løshud trekker seg sammen med trening, og det er vanskelig å vite uten å ha sett/målt hvor mye løshud det er snakk om. Når du oppsøker lege er det opp til hver enkelt lege om de vil gi deg støtte, i hovedsak skal du ha fysiske helseproblemer, men det er individuelt hvordan legen tolker dette. Det anbefales å ha hatt en stabil vekt i minimum 6 måneder før en vurderer/bli henvist til operasjon.

Jeg ville rett og slett ta kontakt med en lege allerede nå for å høre hav de anbefaler, og hva som kan være aktuelt nå/i fremtiden. Dette vil være det beste svaret du kan få på alle spørsmålene dine :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...