bethinakr Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Hei! Jeg håper virkelig noen av dere der ute kan hjelpe meg. Jeg er en 17 (snart 18) år gammel jente, jeg er 1.68 cm høy og akkurat nå veier jeg 75 kilo. Jeg har alltid vært litt stor, hvertfall større enn alle de andre jentene i klassen min og vennene mine. Det ødela selvtillitten min, og i oktober 2012 begynte jeg å trene på studio og var klar som et egg til å gå ned i vekt og bli tynnere så jeg kunne føle meg vel i min egen kropp. Da veide jeg 70kg. På denne tiden var jeg nybegynner og ante ikke hva jeg drev med, trodde jeg trente super bra og spiste sunt selvom det var absolutt noe jeg IKKE gjorde. Jeg gikk da ikke ned noen kilo på de 6 mnd jeg trente, og når jeg ser tilbake så er ikke det noen overaskelse. Men jeg skaffet meg jo mer og mer kunnskap om kosthold og trening etterhvert. I august 2013 hadde jeg gått hele sommern og lært meg om hva jeg skulle spise og hva/hvordan jeg skulle trene for å gå ned. Jeg ville aldri gå ned noe mer enn kanskje 5-6 kilo, og vekten var egentlig ikke det viktigste. Jeg ville få bort overflødig fett som jeg har på hele kroppen. Uansett, jeg begynte å faktisk spise sunt, som salater til lunsj, skyr, lettere produkter, mye frukt, rent kjøtt og grønnsaker til middag, mye havregryn med kanel og banan osv. Godteri og brus var kun på fredag eller lørdag (i starten gikk jeg 8 uker uten noe som helst godteri eller brus men det hadde ingen effekt så det ga jeg opp). Jeg drakk heller aldri alkohol i helgene for jeg er ikke den type jente. Jeg fikk et treningsprogram av en kompis av pappa som hadde drevet med trening så å si hele livet. Jeg var jo desperat og la til litt ekstra trening til dette programmet. Så fra september 2013 frem til februar trente jeg hard styrke 3-4 ganger i uken, gikk en halvtime på mølla i oppoverbakke og rask gange hver gang jeg var på studio og trodde jeg ikke trengte å gjøre noe mer trening enn dette. Jeg lå også i et ganske kaloriunderskudd i forhold til det jeg var vandt til. Men jeg gikk ikke ned et kilo. Derfor, fra februar og frem til juni 2014 trente jeg hard styrke 3-4 ganger i uken, gikk fortsatt på mølla alle disse gangene, gikk tur (rask gange) hver helg på 10km og hver morgen mandag-fredag før frokost løp jeg en runde på 4,5km. Jeg spiste havregryn med banan eller kanel til frokost, salater til lunsj, skyr og frukt til mellommåltider og kjøtt og grønnsaker til middag (og masse annet sunt selvfølgelig). Så å si hver dag. Jeg sluttet også så spise brød, og holdt meg til wasa fiber balance knekkebrød. Jeg trente så utrolig mye, hver eneste dag og tvingte i meg mat jeg egentlig ikke likte og gikk ganske mye sulten siden jeg følte jeg måtte ligge i et kaloriunderskudd. Jeg telte kalorier på diett.no og lå rundt 1200-1500 så å si hver dag. I helgene gikk jeg som oftest over siden jeg tok meg litt godteri og spiste typiske helgemiddager som taco og pizza, men prøvde å ikke spise for mye av dette, men siden jeg trente nesten hver lørdag eller søndag så trodde jeg ikke at et par pizzabiter ville ødelegge alt arbeidet gjennom hele uken. I juni ga jeg opp. Jeg hadde gått OPP 3kg og da veide 73kg. Jeg hadde ikke gått ned en eneste cm et eneste sted på kroppen. Jeg var fysisk og psykisk sliten av all den harde jobbingen i nesten et helt år uten å få et eneste godt resultat. Jeg ser helt lik ut som jeg gjorde når jeg startet å trene i 2012, og jeg er fortsatt like ukomfortabel med meg selv og hvordan jeg ser ut, om ikke mer. Jeg prøvde å starte igjen nå i august, jeg bestilte meg en slik detox te som skulle være superbra og rense kroppen for all dritt jeg spiste i sommer og hjelpe deg å gå ned i vekt på to uker men det funket jo selvfølgelig ikke på meg i det hele tatt. Motivasjonen ble ikke akuratt bedre da. Jeg har allerede nesten gitt opp for jeg har ikke lyst til å kaste bort et helt år til med å gjøre ting som ikke fungerer. Når jeg kom hjem fra sommerferie veide jeg 75kg. Det er 5 kilo MER enn når jeg startet for to år siden. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil? Jeg spiser riktig mat, jeg trener hardt og mye. Jeg ligger i et kaloriunderskudd. Kan noen fortelle meg HVA jeg gjør feil?? Jeg skjønner at vektnedgang tar tid, men etter to år med så hard jobbing burde jeg vel ikke ha gått opp 5kg og ikke mistet et eneste cm på hele kroppen? Min søster startet også å trene i 2012 og vi har jobbet sammen gjennom hele veien og hun har gått ned 15kg.. Hvordan kan hun gå ned så mye og jeg ikke gå ned noen ting når vi har gjort nesten nøyaktig det samme i 2 år? Jeg forstår virkelig ikke.. Jeg er ikke opptatt av å få drømmekroppen. Jeg er ikke opptatt av å bli tynn. Det jeg vil er å være fornøyd med meg selv, og kunne gå ute uten å føle meg som den største jenta hvor enn jeg befinner meg. Jeg vil kunne bruke medium i gensere istedenfor xl, og gå uten at det tyter fett ut overallt. Jeg skulle gjort alt for å ha en personlig trener, men det har jeg ikke råd til dessverre.. Er det noen der ute som har noen tips, eller kan fortelle meg hva jeg har gjort galt? Jeg trenger virkelig et eller annet for å få opp motivasjonen igjen, og jeg trenger å gjøre noe som fungerer, siden tydeligvis har ingenting av det jeg har gjort funket.. Hvis du har noen spørsmål så bare skriv:) - En veldig veldig frustrert og lei jente Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31214-hard-jobbing-men-lite-resultater/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mali-H Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 - Er du sikker på hva du spiser? Du sier selv du kan skeie ut i helgene, og dette i seg selv er ikke farlig, men det går på hvor mye du skeier ut. Et eksempel: 4 godteri-krokodiller fra smågodthylla på butikken er rett under 100 kcal. Vil anbefale deg å loggføre all maten du spiser over en tidsperiode på for eksempel en uke, dette hjelper deg med å forstå hva de ulike matrettene du spiser inneholder og kan fort utelukke syndere i kostholdet ditt. Husk at for å få dette til best mulig må mat veies og måles, samt ALT må telles med (stekeolje, glass melk osv). Mange tror de spiser bra, men får seg en oppvekker når de faktisk ser hva de spiser. Bruk for eksempel http://www.mylog.no/ - Du tror du forbrenner mer enn du gjør? Dette er en klassisk feil når en teller kalorier, mange tror en forbrenner mer i løpet av hverdagen enn en faktisk gjør. Den halvtimen på mølla forbrenner ofte mindre enn gjennomsnittet i befolkningen tror. - Ser du har fulgt med på cm på kroppen før, fortsett med dette og dropp vekten. Denne gir deg ofte dårlige indikasjoner på fettnedgang. - Treningsprogram gitt av en kompis av X som har trent før er av og til en dårlig løsning. Jeg jobber selv på treningssenter (da kun i resepsjon) og det er så mange mennesker som mener kompisen kan hjelpe med ditt og datt. Mange av disse har feil teknikk, og dårlige program. Sier ikke at dette er tilfellet her, men det er verdt å få en utdannet og kvalifisert person til å se på/sette opp program, samt veilede deg gjennom teknikker. Nytt program etter X tid må også til for optimalt resultat. Det beste, om økonomien tillater det, er oppfølging av PT 1-2 ganger i uken til å begynne med. - Som du sier lå du selv svært lavt på kalorier og gikk opp i vekt en periode. Er du helt sikker på at du regnet med absolutt alt du fikk i dag i løpet av dagen? I så fall, ikke overdriv underskuddet når du nå går på igjen. Legg deg på 1800 kcal noen uker, fungerer ikke dette (og du er sikker på at du ikke jukser deg selv), så juster nedover. Jo mer underskudd du ligger i, jo lettere er det å overspise "frimåltid" samt du har mindre energi gjennom dagen, og forbrenner mindre hver dag. Det virker som du har tankegangen inne, og det er en god start. Husk at ting tar tid, og en må bare holde motivasjonen oppe. Ved moderat underskudd i kcal skal du oppnå vektnedgang. Du kan også ta en tur til fastlegen din for å få sjekket stoffskifte, vitaminmangel osv. Mest sannsynlig er det ingenting feil med deg, men om du er sikker på kcal underskudd og din egen nedgang i fettprosent er det verdt å få det sjekket ut. Dette gjøres lett ved hjelp av noen enkle blodprøver og spørsmål. edit: unnskyld skrivefeil - har en elefant i hodet atm Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31214-hard-jobbing-men-lite-resultater/#findComment-1063311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.