Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Om MR viser at du ikke har skader, så er det mest sannsynlig bare subluksasjon av humerus, som vil gi kronisk betennelse i mange tilfeller. Fix er i min erfaring å rette opp i stabiliseringen og release muskler som eventuelt er blitt kronisk stramme som følge av manglende stabilisering.

Hva du bør teste og ikke kan ikke jeg uttale meg om, MEN: Varselslampa bør gå om vedkommende umiddelbart snakker om injeksjon av kortison eller trykkbølgebehandling, for dette gjør ingen ting med roten til problemet.

Fortsetter under...

Den siste fysioen jeg var hos virket veldig dyktig. Og han sa at skaden min ikke kunne behandles med fysioterapi, kiropraktikk eller noe lignende, det kunne bare behandles medisinsk. Og da snakken han videre om "blokade"(dansk uttrykk) i skulder og binyrebark, og henviste meg til ultralydundersøkelse. På Curato synes de det var merkelig og ba meg ta ny MR.

Legen min sa at det sannsynligvis var kortison fysioen ville jeg skulle ta, men det hjalp som sagt ikke... Er det bare å kaste inn årene, konkludere med at jeg har kronisk betennelse og innse at jeg aldri kan bli sterk og veltrent?

http://www.vondt.net/denervering-blokadebehandling-av-kronisk-smerte/

"Blokadebehandling: Blokkerende behandling; injeksjon av et lokalanestetikum rundt en ledende nerve, område med verkende smerte eller i vev, ved kroniske smerter – der konservativ behandling har hatt minimal eller ingen effekt."

Så er spørsmålet, hvilken 'konservativ behandling' er blitt gitt? Hvilke undersøkelser er utført og med hvilke funn?

Ettersom du er blitt satt på et corrective exercise program som ikke fungerer, så stiller jeg spm ved undersøkelsen som er blitt utført. Ble det kanskje bare gitt 'standard øvelser'? Forundrer meg i så fall ikke.

Blokadebehandling blir igjen, som kortison, en symptombehandling da (jeg antar at) man ikke klarer å finne, eller enda verre, ikke vet hvordan man skal behandle årsaken til problemet. Kontinuerlig subluksasjon, som er et vanlig problem (mistenker ditt), vil ikke bedres selv om smertene forsvinner (av symptombehandling). Man risikerer å slite ned brusken i leddet, revne labrum (leddhinne), revnet RC, artritt, frossen skulder osv. Kroppen sender jo smertesignal for at man ikke skal ødelegge seg.

I og med at problemene kun kommer ved trening, så tviler jeg på at alle relevante undersøkelser er gjort.

Prøv å jobbe med protraksjon og intern rotasjon, styrkereferanse har du fått alt. Du kan stretche biceps, lats og teres major.

Gjør rotasjonsarbeidet i kabelrack og du bør ha minimum 10 rep med 8 kg inn og ut.

10 rep i abduksjon (sidehev) med 5-10 kg bør også være et minimum.

Verdt et forsøk, men uten å ha sett på deg så er det vanskelig å si noe som helst.

Lykke til!

• 1 måned senere...

Oi, så aldri det siste innlegget ditt!

Har hatt en del fremgang den siste måneden, faktisk. Jeg tror jeg gjør øvelsene mer korrekt, og har også utvidet programmet med intern rotasjon (kabel) og push up plusses. Så nå er jeg bedre enn på lenge, men høyre skulder kjenner jeg fortsatt en del smerter i. Særlig når jeg tar DB Floor press (er på 18 kg nå, startet på 10 kg) merker jeg at betennelsen sitter i. Er det en dårlig ide å fortsette med denne øvelsen? Dette har jo vært favoritten, siden den trener overkroppen på en fin måte...

Kabelrack er jeg vel oppe i 6 kg nå, så har litt igjen ift. dine mål. Sidehev er en øvelse jeg har hatt vondt for å gjøre, men har i det siste kommet meg opp i ca. 3 kg sittende. Så har enda et stykke igjen der.

Beklager fraværet, har ikke sett at det har vært postet noe mer på tråden før nå.

Men i disse tider har jeg begynt med rehabiliteringsøvelser på muskelklinikken med Jelani Ask som har hjulpet ekstremt mye! Etter kun 2-3 uker har jeg hatt fantastisk framgang og gleder meg til å bli om ikke 100% frisk, ihvertfall 98%!

Problemet har vært muskelaturen rundt skulderbladet som ikke har vært sterkt nok. Som fysioen på muskelklinkken sa, så er det et problem med muskelaturen rundt skulderbladet som gjør at vingene ikke blir roterte loddrett som vanlig, men litt utover fra ryggen. Dette har bidratt i at andre muskler og sener har måttet gjort en jobb den i hovedsak ikke skulle gjort.

Alle øvelser som gjør vondt burde ikke bli gjort Zorba, jeg forsøkte floor press selv, men merket fort at dette ikke var en bevegelse jeg klarte å gjøre enda. I disse dager trener jeg opp skulderen med følgende øvelser:

One hand Scapula traction - Armer i skulder høyde mot en vegg, med en et ørlite foroverlent holdning. Press området mellom skulderbladene ut og hold, deretter slipp og skulderbladene sammen ved å bruke skuldre.

One hand overhead stretch - 1 set / hold 15 sec med 1.7 cm strikk

Side Stretch - 3 set / 15 rep med 1.7 cm strikk (strikk monteres i 45 graders vinkel til side for kroppen, plasser hånden i strikken og press albue ned mot midjen, ikke inntil - ut med brystet og hold albuen der i 3 sek.)

Det er en hel del andre øvelser man også kan gjøre, men dette er ihvertfall disse jeg gjøre hver dag. Dette er nok ganske dårlig forklart, men jeg anbefaler å snakke med en fysio, har du samme problemet som meg er nok løsningen ikke så "farfetched" som man tror!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...