Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe meg en vakuumpakker og bruke den i matforberedelsene mine en dag i uka, og da spise "fersk" tilberedt sunn mat hele uka.

Lurer egentlig på hvor lenge holdbarheten er på tilberedt(kokt/stekt) kjøtt/kylling/fisk? I vanlige beholdere er det vel 3, på grensen til 4 dager. Men holder vakuumpakket mat enda lengre? Hvis det ikke gjør er det jo nesten ikke vits å kjøpe en slik da.

Hvilke erfaringer har dere med vakuumpakkere og mattilberedelse?

Fortsetter under...

En kyllingfilet,som er varmebehandlet skikkelig og kjølt godt ned før vakumpakking, kan du fint ha i kjøleskapet i en uke,minst Om ikke enda lengre. Jo hardere du koker skjiten, jo lengre holdbarhetstid. Andelårconfit eller bressert oksekjøtt eller tilsvarende tåler finfint to uker i vakuum.

Vil anbefale kjøp av vannfast teip og sharpie/sprittusj, Mye lettere å holde oversikten når man skriver navn og dato på posen.

Ellers er jo steget til å begynne med sous-vide matlaging veldig kort,når man først blir komfortabel med vakuum.

Og det er da moroa begynner:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...