klematis01 Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Skrev dette i Treningsprogramforumet, men fikk null respons så prøver meg her også siden dette spørsmålet handler like mye om kosthold i forhold til trening og vekt Jeg er ei jente på 28 år som har trent og holdt meg aktiv hele livet. Dessverre hadde jeg en periode med anoreksi i noen år rundt 20årsalderen, men har nå vært frisk i flere år. Mitt store problem er imidlertid det store «jenteproblemet». Jeg løper for mye og spiser helt sikkert for lite i perioder. Grunnen er så enkel som at jeg ønsker å bli fastere i kroppen og et par kilo lettere samtidig som jeg liker veldig godt å trene. For å komme til poenget først: Det jeg ønsker er forslag på grep jeg kan ta for å få et fornuftig treningsprogram og litt kostholdstips. Vet ikke om jeg får formulert meg så godt nå, men kan prøve…. De siste årene er det stort sett bare lange treningsøkter som har gitt meg god nok samvittighet til å nyte resten av dagen (henger nok igjen fra tidligere sykdom). Det vil si at jeg må minst løpe 1 time for å kalle det trening, evnt sykle et par timer. Ikke nødvendigvis bare fordi jeg må, men fordi jeg liker det også J I tillegg har jeg det siste året trent styrke fast annenhver dag på et treningssenter for å variere og fordi jeg liker å trene styrke (merker det gjør veldig mye med selvbildet mitt og at jeg liker kroppen min bedre når jeg holder på med det). Er i grunnen ganske så fornøyd med meg selv, men som mange andre ønsker jeg å bli litt fastere og evnt gå ned et par kilo. Problemet er bare at uansett hvor mye jeg trener og hvor lite jeg spiser så står jeg bom fast på vekta og kroppen for øvrig også. Synes jeg ser lite fremgang selv om jeg løfter mer nå enn tidligere. Har variert matinntak mellom 1500 og 2500 kalorier i ulike perioder og nesten uansett så står jeg på stedet hvil. Jeg skjønner at jeg trener for mye og kanskje spiser litt for lite, men jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal få en god rutine som er litt annerledes enn den gamle tralten, jeg stoler liksom ikke helt på at å kutte løping/sykling skal være løsningen uten at jeg har noe annet å gå til om dere skjønner.Jeg stoler altså ikke på at jeg selv skal kunne finne en god plan for treningen så da fortsetter jeg bare med det jeg tror funker best…. Men sannheten er jo at om jeg fortsetter slik så blir kroppen min alt annet en sterkere, bare svakere. For å si litt om hvordan jeg har holdt på fram til i dag med trening og kosthold. Kosthold: Spiser sunt med mye proteiner og begrenser karbohydrater uten at jeg har noen grunn for å være redd karbo, det er bare blitt sånn…. Holder meg unna sukker i det daglige og har delvis logget matinntak i diett.no for å holde litt styringen – like mye for å se at jeg spiser nok enn at jeg spiser for mye. Trening: Trener HVER dag. Annenhver dag løping 1- 1 ½ time og annenhver dag sykling 2 timer + styrke ca 30-45 min. Trener baseøvelser (markløft, knebøy, benkpress, litt stabiliseringsmuskulatur, armer, rygg, skulderpress) ca 8-10 repetisjoner og 3-4 sett. Liker godt det jeg holder på med, men skjønner at kroppen må bli utslitt av mengdene i alle fall når jeg lever et aktivt liv ellers også. Ble for en liten stund siden mamma og trente under hele svangerskapet (justerte vektene litt ned, og økte repetisjonene litt). Nå har jeg hatt pause fra styrken i 4 måneder, men ønsker å starte opp igjen etter sommeren. Har til nå stort sett løpt ca en time hver dag som trening for å holder treningen vedlike, men ønsker nå å få orden på treningen og kosten. Har ligget mellom 2000 og 2500 kalorier etter fødselen og vekten står bom fast. Mangler 4-5 kilo å gå ned til vekt før svangerskap og håpet at amming skulle være løsningen sammen med trening og kosthold.Men ingenting ser ut til å virke inn på vekten. Akkurat det samme nå som etter jeg fødte og en god del slappere i fisken Jeg spør altså om hjelp til en fornuftig treningsplan som er mer fornuftig for kroppen og for tidsplanen. I tillegg noen tanker om kosthold til planen siden jeg nå er kjempeforvirret med tanke på inntak…. Er jo det samme om jeg spiser 1500 kalorier eller 3000 kalorier om dagen føles det som…. Har generelt mye kunnskap om både trening og kosthold men stoler ikke nok på at jeg klarer å få til noe som er bra for meg selv. Tror kanskje jeg kan våge å tråkke ut i «ukjent» terreng om noen som har mer peiling har noen synspunkter J Det handler om å stole på et nytt treningsregime og noen nye tanker om kosthold for at jeg skal se litt resultater i stedet for å fortsette råkjøret på kroppen som jeg holder på med per i dag Dette ble litt av en avhandling, men håper noen flinke folk orker å lese og svare J Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30893-bryte-ut-av-gamle-rutiner-trenger-hjelp-fra-folk-med-peiling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeanMachine Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Svarte deg i den andre tråden din klematis01 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30893-bryte-ut-av-gamle-rutiner-trenger-hjelp-fra-folk-med-peiling/#findComment-1052636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.