Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når jeg nå skal følge et program hvor jeg hovedsakelig skal fokusere på OL vektløfting, lurer jeg på hva som blir det beste repsnivået for de andre øvelsene. F.eks. så skal jeg kjøre one-armed overhead dumbell press (sircus dumbell press). Maksen på denne øvelsen er foreløpig 37kg. Når jeg da skal trene med 70% av 1RM, burde jeg da (a) gjøre de anbefalte repp'ene som prosenten tilsier (12 reps), eller (B) kjøre med et fast repsantall (5 reps)? De to grunnene til at jeg spør om dette er at:

(1) ved OL løftene, så forholder repsantallet seg det samme. Kan dette med fordel også gjelde andre øvelser, på tross av at intensiteten på denne måten blir lavere?

(2) Den andre grunnen er at jeg lurer på om det er noe spesielt med akkurat denne spesifikke øvelsen som gjør at jeg burde holde meg til lavreps, til likhet med Ol løfta (f.eks. at det er et visst eksplosivt element over øvelsen)?

Samme spørsmålet kan stilles ang. markløft, og andre type løft.

Og èn siste ting: når man beregner % av 1RM, så vil man jo få svar på hvilken vekt man ligger på NÅ, men ettersom målet er å få ny maks, burde man ikke egentlig ta en vekt/repsantall/sett som er høyere enn hva utregningen tilsier, for å kunne fortsette å øke? Man vil jo ikke arbeide for å beholde maksen man allerede har, men få en ny! Kan noen være så snille å forklare dette for meg?

Hva tenker dere jeg kommer til å tjene mest på?

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...