Ostemannen Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Første posten min på forumet her. Så håper jeg har lagt denne riktig. Jeg har lest litt artikler fra Børge Fagerli, og han virker som en person som kan en ting eller to om trening. http://myrevolution.no/s/tren-optimalt-med-dynamisk-periodisering/ Denne artikkelen jeg tenkte mest på. Forskning bekrefter at du kan få raske økninger ved å trene en muskel 3-4 ganger i uken – helt opp til daglig trening hvis du har kontroll på volum og belastning. Etter en deload/avlastning eller friuke er ”terskelen” for hva som gir en treningseffekt lav igjen. Da er det svært effektivt å starte helt nede på bare 1-3 sett per muskelgruppe og 15-20 repsvekter der du trener samme muskelgrupper 4-6 dager i uka, gjerne med helkroppsprogram. En meget effektiv, men avansert implementering jeg har eksperimentert med er blokktrening. Der trener du samme muskelgruppe® 3 opptil 4 dager etter hverandre, og deretter hviler du 3-7 dager før du trener dem igjen. Du trener da de andre muskelgruppene og løftene i perioden frem til du gjentar syklusen. Jeg har realisert styrkeøkninger på 5-10% etter bare en uke med blokktrening, og det etter måneder med stagnasjon. Selvfølgelig er ikke dette noe du kan oppleve hver uke og løfte 3 ganger så mye i løpet av et år, men det gir en fin kickstart i styrke og muskelmasse som du kan føre videre til en vanlig 2-splitt med lavere frekvens. Så til spørsmålet. Gjør jeg det riktig hvis jeg kjører 3 dager på rad med samme muskelgrupper, så kjører 3-4 nye dager (resten av uken) med andre muskelgrupper. Så neste uke kjører jeg ny runde? Kjøre det 3-4 uker så en uke pause. Og er det noen som har brukt det tidligere? Søkefunksjonen google gav meg 1-2 tråder, men lite svar i de. Håper på noen gode innspill. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30099-blokktrening-erfaringer-og-gj%C3%B8r-jeg-riktig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.