Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Første posten min på forumet her. Så håper jeg har lagt denne riktig. :)

Jeg har lest litt artikler fra Børge Fagerli, og han virker som en person som kan en ting eller to om trening. http://myrevolution.no/s/tren-optimalt-med-dynamisk-periodisering/ Denne artikkelen jeg tenkte mest på.

Forskning bekrefter at du kan få raske økninger ved å trene en muskel 3-4 ganger i uken – helt opp til daglig trening hvis du har kontroll på volum og belastning. Etter en deload/avlastning eller friuke er ”terskelen” for hva som gir en treningseffekt lav igjen. Da er det svært effektivt å starte helt nede på bare 1-3 sett per muskelgruppe og 15-20 repsvekter der du trener samme muskelgrupper 4-6 dager i uka, gjerne med helkroppsprogram.

En meget effektiv, men avansert implementering jeg har eksperimentert med er blokktrening. Der trener du samme muskelgruppe® 3 opptil 4 dager etter hverandre, og deretter hviler du 3-7 dager før du trener dem igjen. Du trener da de andre muskelgruppene og løftene i perioden frem til du gjentar syklusen. Jeg har realisert styrkeøkninger på 5-10% etter bare en uke med blokktrening, og det etter måneder med stagnasjon. Selvfølgelig er ikke dette noe du kan oppleve hver uke og løfte 3 ganger så mye i løpet av et år, men det gir en fin kickstart i styrke og muskelmasse som du kan føre videre til en vanlig 2-splitt med lavere frekvens.

Så til spørsmålet. Gjør jeg det riktig hvis jeg kjører 3 dager på rad med samme muskelgrupper, så kjører 3-4 nye dager (resten av uken) med andre muskelgrupper. Så neste uke kjører jeg ny runde? Kjøre det 3-4 uker så en uke pause. Og er det noen som har brukt det tidligere? Søkefunksjonen google gav meg 1-2 tråder, men lite svar i de.

Håper på noen gode innspill.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...